Koninginnedag in Pretoria - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van me mirthe - WaarBenJij.nu Koninginnedag in Pretoria - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van me mirthe - WaarBenJij.nu

Koninginnedag in Pretoria

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

29 April 2009 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Zo daar ben ik weer…! Heb net een weekendje Pretoria achter de rug. Echt gaaf!
We gingen er heen omdat we uitgenodigd waren door de Nederlandse Ambassade voor een Koninginnedagfeest speciaal voor alle Nederlanders in Zuid-Afrika (in dit geval eigenlijk alleen in het gebied van Pretoria). Ok, eigenlijk hadden we onszelf hiervoor opgegeven en daarna de uitnodiging ontvangen, maar dat klinkt wat minder stoer.

Maar goed, zaterdag dus vroeg op weg om op tijd in Pretoria te zijn (zo’n 380km rijden en met onze routekennis kon dat nog wel eens een tijd gaan duren). Het feest zou om 3 uur starten en eindigen om 6 uur (jaja een écht Koninginnedagfeest van wel 3 uur lang). In de week daarvoor hadden we al slaapplekken in een backpackers lodge gereserveerd voor zaterdag en zondag, aangezien we maandag helaas wéér vrij hadden. Daar aangekomen kwamen we al een hoop Nederlanders tegen in de lodge (+ een Zuid-Afrikaan die zich die middag ging voordoen als Nederlander) die ook naar het feest gingen. Dus besloten we om met z’n allen te gaan (deels ook omdat wij graag eens in één keer goed wilden rijden). Tegen 4 uur kwamen we aan bij de residentie van de ambassadeur (wat een moeilijk woord he, ik heb het ook maar van zijn speech gejat…) en was de hele tuin al helemaal bezaaid met allemaal oranje mensen. Echt heel leuk en ik kreeg er ook echt een saamhorig gevoel van, met al die Nederlanders daar samen, op een doodnormale zaterdag 25 april, in een tuin, onee in een enorme tuin, in Zuid-Afrika en dan allemaal gekleed in het oranje! Alsof het Nederlands elftal moest voetballen ofzo! Ik vraag me nog steeds af trouwens hoe wij Nederlanders dat toch altijd voor elkaar krijgen, om altijd op de hoogte te zijn van feestjes met gratis eten en drinken, erg opvallend!! Het feest was op zich niet heel spectaculair, maar gewoon Nederlands gezellig, zoals je verwacht van Koninginnedag. En ben weer helemaal bijgegeten met Nederlandse dingen als poffertjes, bitterballen, kaasjes, haring met ui (alhoewel dat heb ik niet gegeten, die was meer voor het voorbeeld) en natuurlijk oerhollandse loempia’s (???) , dus ik kan er weer een paar maandjes tegenaan. De studentengroep van het Krugerpark waren ook allemaal op het feest, dus dat was ook nog wel gezellig. En we hadden afgesproken dat we met hen en onze groep van de backpackers die avond op dezelfde plek zouden gaan stappen (helaas ging dat uiteindelijk toch niet door, maar het idee was leuk). Na het feest gingen we terug naar de lodge waar we met de backpackersgroep gezellig wat gingen drinken en toen op weg gingen om te eten en te stappen. Het was echt een hele gezellige avond en het is echt leuk om te merken dat je zelfs met mensen die je net een paar uurtjes kent zoveel lol kunt hebben. Nouja een uitgebreid verhaal is hier niet nodig denk ik, zie de foto’s.

De volgende dag gingen we lekker uitslapen om daarna op weg naar de supermarkt een leuk Zuid-Afrikaans marktje tegen te komen. Hier hebben we wat inkopen gedaan en toen begon de zoektocht naar een park waar je kon paardrijden (we hadden hier het eerste weekend namelijk van gehoord, maar niemand kon ons vertellen wat de naam van het park was, gelukkig wist een Zimbabwaan van de backpackers groep wel dat je evt. ook zou kunnen paardrijden in de buurt van het voortrekkersmonument, dus konden we daar naar op zoek gaan). Na een lange zoektocht (ik zal vanaf nu onze zoektochten maar niet meer beschrijven, ze worden namelijk standaard: ergens heen rijden, keren, ergens heen rijden, keren, op de kaart kijken, keren, etc. etc. en af en toe eens spookrijden tussendoor omdat niet op de kaart staat aangegeven dat het een éénrichtingsweg is en we dus gewoon die kant op rijden zonder te kijken) vonden we het park en werd er een uitzondering voor ons gemaakt zodat we toch nog konden paardrijden. We hadden namelijk moeten reserveren, maar na mijn zielige verhaal, over dat we dit al heel lang wilden doen, dat we de hele ochtend gezocht hadden en alleen dit weekend nog de kans hadden, waren er ineens nog 3 plekken vrij! Maar eerst konden we nog 2 uurtjes door het park slenteren voordat we konden gaan paardrijden. Toen zijn we maar het voortrekkersmonument op gegaan waar je best een leuk uitzicht had over de stad. Ook nog een namaak-zulu-hut gespot en daar natuurlijk even mee op de foto. Toen eindelijk konden we gaan paardrijden. Dat was echt gaaf! Gewoon door de bergachtige omgeving heen op een paard, af en toe eens galopperen, echt leuk! En met zo’n uitzicht erbij van een Afrikaans landschap dat maakt het nog gaver. Daarna gingen we eten bij een plek waar we het eerste weekend erg lekker hadden gegeten. En toevallig kwamen we toen weer de backpackers groep tegen die daar ook zaten. Dus de gezelligheid van de dag ervoor werd voortgezet en in de lodge, na het eten, zijn we toen dus ook nog maar even een tijdje doorgegaan…

Helaas moesten we de volgende ochtend alweer vertrekken, maar al met al was het dus een erg geslaagd weekend en was het helemaal niet erg om daar in totaal zo’n 750km voor af te leggen.

Ik heb nog geen idee wat we volgend weekend gaan doen en wat er op stage allemaal staat te gebeuren, maar ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

Xx Mirthe

  • 29 April 2009 - 17:07

    Mam:

    Leuk verhaal, de foto's komen nog wel, denk ik.
    Zijn jullie weer
    afgesloten door te intensief gebruik? haha

    Groetjes.

  • 29 April 2009 - 18:37

    Leonie:

    Volgens mij heb je het heel zwaar daar, met alle leuke dingen! Hoezo stage!!!!

    Groetjes Leonie

  • 30 April 2009 - 15:04

    Jorien:

    Jaaaa 2e divisie!!!
    MIRTHE BEDANKT! ;-)

  • 30 April 2009 - 17:45

    Mam :

    leuke foto's.


  • 30 April 2009 - 18:37

    Leonie:

    Bekende foto voor mij van het voortrekkersmonument

  • 01 Mei 2009 - 16:10

    Daggie:

    Hey zus,

    Leuk verhaal weer! Hahaha! En gezellige foto's! Ik ga je nu bellen! Tot zo!

  • 03 Mei 2009 - 14:06

    Tineke:

    Wel aardig om zo je stage te lopen he,haha
    er is van alles te beleven zo te zien ,blijf je volgen . P.s.nog gefeliciteerd met jullie promotie.

  • 03 Mei 2009 - 22:25

    Nathalie:

    Hey Nichie,

    Jij hebt het daar ook wel leuk zo te lezen. Voor mij zitten de dagen van feesten er weer op. Vandaag nog even naar Sevilla gegaan. Daar was het Fería, maar eigenlijk was het niet de bedoeling om daar heen te gaan, maar een vriend die ik al 2jr niet had gezien was daar. Dus ben ik even op en neer gegaan. Hahaha. Was weer een geslaag weekend, helaas te weinig voor mijn scriptie gedaan. Maar goed mañana mañana.

    Dikke kus vanuit het o zo warme Spanje. Vandaag 36graden.

    Oh ja en volgens mij is jouw volleybal team gepromoveerd? Gefeliciteerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

me

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 107736

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 21 December 2014

Wereldreis

09 Mei 2011 - 01 September 2011

Een nieuw avontuur...

02 April 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: