Studentenweekend Krugerpark… - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van me mirthe - WaarBenJij.nu Studentenweekend Krugerpark… - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van me mirthe - WaarBenJij.nu

Studentenweekend Krugerpark…

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

23 April 2009 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Zo weer een weekje verder en heb inmiddels een gaaf weekend achter de rug.
Maar voordat het zover was moesten we eerst nog een paar dagen stagelopen.

Voor de mensen voor wie het nog onduidelijk is, mijn stage is dus in een ziekenhuis; het Letaba Hospital in Tzaneen en op de Letaba School (misschien kun je het wel google-en, geen idee). Het is wel een ziekenhuis voor de lokale bevolking dus veel blanken zie je hier niet, alleen de specialisten en managers zijn vaak blank. Als je een blanke patiënt ziet weet je dus gelijk dat hij/zij erg arm is. Ik vind het wel heel leuk om in een lokaal ziekenhuis te werken (wat trouwens niet betekent dat het ziekenhuis slechter is dan anderen, want de specialisten zijn echt wel goed), nu merk ik ook hoe de cultuur van de lokale bevolking is en hoe iedereen hier met elkaar omgaat, een mooie ervaring dus. Mijn week ziet er officieel als volgt uit:
Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag:
Van 7.30u tot 9.00u op de verschillende afdelingen (wards) patiënten screenen voor fysiotherapie (dus of zij hiervoor in aanmerking komen).
Van 9.00u tot 13.00u groepstherapie (2 dagen in de week) en individuele therapie (2 dagen in de week) op de school met (lichamelijk) gehandicapte kinderen.
Van 13.00u tot 14.00u pauze.
Van 14.00u tot 16.30u patiënten behandelen op de verschillende afdelingen in het ziekenhuis (+ degene die ´s ochtends zijn gescreend).
En dan vrij…
Alle woensdagen:
Van 7.30u tot 13.00u operaties meekijken (of korter als er weinig operaties zijn).
Van 13.00u tot 14.00 pauze.
Van 14.00u tot 16.30u patiënten behandelen op de verschillende afdelingen.
OF: Je mag vanaf 7.30u mee op outreach naar omliggende dorpjes en stadjes en ga je daar kijken of mensen fysiotherapie nodig hebben en ze dan natuurlijk behandelen of eventueel verwijzen naar een ziekenhuis ofzo. Als je dan terugkomt volg je het programma verder waar de anderen ook mee bezig zijn.

Zoals je misschien hebt gezien schreef ik officieel ziet mijn stageweek er zo uit, want tot nu toe is er namelijk nog weinig van terecht gekomen.
De kinderen op de school zijn namelijk nog steeds niet allemaal terug van vakantie, dus de therapie op de school is nog niet echt van start gegaan. Wel hebben we al wat kinderen gezien en gisteren al een groepje groepstherapie gegeven (echt heel leuk!!). Er zijn namelijk zoveel vrije dagen in April dat we in deze maand nooit een week hebben waarin we vaker dan 3 dagen moeten werken (is echt heel vervelend om mee te beginnen, haha). Dus in de maand mei zullen we zien of de weekindeling echt zo gaat lopen als het officieel hoort te lopen. Dat we dus nog niet zo vaak op de school zijn geweest betekent ook dat we elke keer in het ziekenhuis een hele dag hebben, en dat is voor hier zoveel tijd, dat we vrij weinig te doen hebben. De mensen hebben hier namelijk wel last van typisch Zuid-Afrikaanse moeheid en laatst toen we zeiden dat we nog wel wat wilden doen, vroeg zo’n fysiotherapeute ons of we niet even een rustpauze wilden (we hadden maar één patiënt ofzo gezien…!!). Maar goed, dit maakt het er tot nu toe niet echt gezelliger op met z’n drieën, omdat we ons best veel hebben verveeld afgelopen week op stage. Wanneer we wel wat mochten doen was het altijd met z’n drieën en het werkt niet helemaal als we zoveel met mekaar doen (we zijn nu altijd constant bij mekaar (nog net niet dag en nacht, want we slapen allemaal op een eigen kamer en we gaan niet samen naar de wc), maar verder wel, dus nu dit op stage ook nog elke keer zo is, worden we wel eens moe van mekaar). Maar goed dat komt vast allemaal wel goed als we wat meer in een ritme zitten en eigen patiënten hebben.

Nu dan hét weekend.
Echt heel gaaf. We begonnen vrijdagavond rustig met een dineetje met alle studenten. Wel leuk om ook anderen te ontmoeten die allemaal eigen verhalen hebben over Zuid-Afrika. Daarna gingen we met een groepje hiervan uit, onze eerste stapavond in Zuid-Afrika dus. Wel leuk, maar niet echt speciaal, behalve het feit dan dat het echt goedkoop is om een rondje in te doen! Toen zaterdagochtend de riviersafari. Hier hebben we onze eerste dieren in het wild gespot (op de apenfamilie in onze tuin na). Veel nijlpaarden, krokodillen en olifanten bij het water. Ook nog een olifant gezien die van de ene kant naar de andere kant ging. Heel gaaf! (Hmm dat lijkt wel een stopwoordje van me te worden :D). Toen tegen de middag een bushwalk gedaan. Was wel spannend met twee rangers met vette geweren door de bush heen lopen. Helaas geen echt wild gezien (ik beschouw een impala op afstand al niet meer als echt wild haha). Maar wel veel geleerd, want die rangers weten echt veel! Heb daar wel veel spinnen gezien en een slangenhuid vastgehouden. Toen gelijk door naar de eveningsafari. Ook dit was heel spannend. In het donker met grote schijnwerpers in de auto opletten of je ergens oogjes ziet in de bosjes. Al heel gauw kwamen we een paar giraffen en olifanten tegen. Toen een bushbraai midden in het Kruger. Ook leuk en nog lekker ook. Daarna weer terug in de auto, waar we weer olifanten tegenkwamen. Ook nog impala’s gezien (maar zoals ik al eerder zei zijn die in mijn belevenis al niet meer zo indrukwekkend). Ergens kwamen we ook nog twee ogen in een bosje tegen, maar toen we iets terugreden waren ze weer verdwenen. Misschien was het wel een cheetah… Tenminste dat hou ik mezelf maar voor hahaha! Helaas kreeg ik toen weer bereik op mijn mobiel en kwamen de smsjes met uitslagen van de wedstrijden van die dag binnen. Er bleek al snel dat we het kampioenschap hadden misgelopen. Dat was wel een beetje een negatief puntje die avond. Gelukkig gaan we gewoon de p/d wedstrijden winnen en hoef ik me hier nergens zorgen over te maken! Alleen is het jammer dat ik nu geen kampioenskadootjes opgestuurd krijg, daar had ik me al helemaal op verheugd ;-)
Nouja, toen zondag de dagsafari. Hier hebben we echt heel veel dieren gespot en heb ik ook de meeste foto’s gemaakt. Ik heb er ondertussen al 745 (incl. filmpjes) van 3 weken Zuid-Afrika, haha, hoeveel zullen er nog komen??? De mooiste (vind ik) zal ik op de site zetten, alhoewel het wel moeilijk was om een keuze te maken. Heb veel olifanten, giraffen, impala’s, krokodillen, nijlpaarden, waterbokkies, steenbokkies, buffels, zebra’s en gnoes gespot (en misschien vergeet ik nog wel een paar soorten). De impala’s sloegen we al heel snel over, maar later op de middag was het zelfs zo dat we bij de zoveelste olifant of giraffe niet eens meer wilden stoppen maar door wilden rijden op zoek naar de leeuwen, cheetahs en neushoorns. Deze (op de cheetah na, maar die had ik natuurlijk al in het donker gezien ;-) ) hebben we ook nog gespot van hele grote afstand. Wij zagen namelijk een vlekje in het landschap, op aanwijzing van de ranger, maar met de verrekijker konden we onderscheiden dat het inderdaad een troep leeuwen waren en ergens anders 2 neushoorns onder een boom. Ik heb dus 4 van de big 5 gezien (en die oogjes meegerekend, dan heb ik ze allemaal). En heb nog 3 maanden te gaan, dus dat komt vast wel goed. Ook nog een paar van de ugly 5 gezien, het zwijn (weet ff niet meer hoe je die precies noemt, het was een pumba), gieren en mariboes. Het was zeker een geslaagd weekend dus.

Zo dat was het weer. Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte tot nu toe. Gisteren verkiezingen, vandaar dat we toen weer vrij waren, is ook een nationale vrije dag, maar hoop dat er geen rellen ofzo uitbreken, alhoewel dan heb ik wel weer wat om te kunnen vertellen, haha. In het ziekenhuis was het in ieder geval wel het onderwerp van de week. Komend weekend gaan we Koninginnedag vieren in Pretoria. Dan zijn we uitgenodigd bij de Nederlandse Ambassade en mogen we de ambassadeur feliciteren met de koningin (Wat een onzin he? Ze is niet eens echt jarig… En wat moet die man met mijn felicitaties?). Maar goed, op zich wel leuk, want er komen allemaal Nederlanders, en daarna gaan we met de studenten van de Kruger-groep stappen, dus daar heb ik wel zin in.

Tot de volgende keer maar weer…

Xx Mirthe

PS: Iedereen bedankt voor alle berichtjes en smsjes. Echt blijven doen, vind ik heel leuk!
PSPS: Toen we thuiskwamen was er een klein baby-hagedisje in huis. Die moest ik natuurlijk even vangen (zie foto). Heb em daarna wel netjes buiten in een bosje teruggezet hoor...

• 23 April 2009 - 16:59

Mirthe:

Beetje balen, alle foto's zitten elke keer in verkeerde volgorde. Maar met een beetje fantasie weten jullie vast wel wat de volgorde is.
    Xx

PS: sorry voor de lange berichtjes elke x, dacht dat ik niet zo van de verhalen was, maar blijkt toch van wel haha

• 23 April 2009 - 18:45

Leonie:

Ik vind die lange verhalen juist geweldig. Raar he dat de impala's al snel niet meer interessant zijn. Succes met je stage. Ik blijf je volgen.

Groetjes Leonie

• 23 April 2009 - 20:16

Sandra:

Hoi Mirthe,wat een mooie foto's heb je gemaakt! Leuk dat je ook al een paar kinderen hebt behandeld (want daar gaat het toch om he!). Veel succes op de ambasade en tot de volgende keer! Groetjes Sandra,Wilco en Luuk.

• 24 April 2009 - 12:23

Rinske:

Wauw! Ik ben erg jaloers op je.

Heel veel plezier de komende tijd en ik ben erg benieuwd naar je volgende verhalen.

Groetjes Rinske

• 24 April 2009 - 18:38

Bianca:

Ik ben echt zoooooo jaloers op je!!! Ik zou alleen al naar Afrika gaan om 2 olifanten in het wild te zien en moet je kijken hoe veel jij er in 1 keer op de foto hebt!!
    Maarre ga je nog wel een keer aan het werk denk je? Veel plezier nog!
    Liefs van je grote nicht.

• 26 April 2009 - 08:15

Yvonne:

Wat gaaf he, het krugerpark. Mocht je nu geen luipaard op de foto krijgen, dan heb ik die wel voor je (ha, ha). De foto's van de olifanten zijn schitterend zeg. Wat heb je er veel bij elkaar gezien. Nog heel veel plezier daar en ik hoop dat je iets meer te doen krijgt wat betreft je stage.
    Groetjes Yvon.

• 27 April 2009 - 13:29

Daggie:

Hey zussie!!

Weer een gaaf (om maar in jouw woorden te blijven) verhaal en supercoole foto's!!!
    Tot snel maar weer!

Xx daggie

ps. voor de mensen die het interesseert, de eerste p/d is in the pocket!! Op naar woensdag! Om 20.00uur in de sporthal in schalkhaar, we kunnen veel publiek gebruiken!
    (dacht gebruik jouw site even ter promotie zus :D)

• 27 April 2009 - 20:23

Neefje:

Hey mirthe,

Wat leuk allemaal!!! Hoe is het met je? (Beetje een retorische vraag, want volgens mij gaat het super) Wat leuk dat je in het Krugerpark bent geweest. Je bent trouwens bij Sefapane Lodge & Safaris geweest, daar heb ik stage gelopen ;). mooie foto's allemaal. ook die ene van jou op die brug. daar heb ik ook nog een foto van met mijn vader en ik zelf. ben je ook op 'agatha's crocodil farm' geweest?

veel plezier daar nog,
    en ik zal je avonturen blijven volgen.

Groeten,

Je neefje

• 27 April 2009 - 21:22

Lisan:

heey meis, klinkt zeker gaaf! Ben wel klein beetje jaloers, (behalve op die spinnen, iell die foto :S) >bikkel ben jij zeg!
    veel plezier met kon.dag, wij gaan naar arnhem en boode:D ook leuk! nog veel meer plezier gewenst!
    xxx

• 29 April 2009 - 15:44

Mam:

Ben nieuwsgierig naar de nieuwe verhalen.Tot skypes!!

• 03 Mei 2009 - 14:00

Tineke:

Mooi om te lezen wat je allemaal beleeft, herbeleef t ook weer n beetje, Succes met je patienten. liefs