En nog steeds geen tante Mirthe… - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu En nog steeds geen tante Mirthe… - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu

En nog steeds geen tante Mirthe…

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

07 Juni 2011 | Panama, Bocas del Toro

Ok, het is niet echt een titel voor iets wat te maken heeft met mijn reis, maar… Aangezien ik de vorige keer schreef over de kleine zeeschildpadjes die maar niet wilden komen, maar ik ze nog diezelfde avond na het plaatsen van het bericht heb gezien, leek het me handig om hiermee te beginnen! Wie weet helpt het, haha!

Goed, dat is dus bij deze geregeld, Rens en Ester, ik verwacht zsm jullie berichtje :D!

Dan nu over op één van de gaafste dingen die ik hier heb gedaan. Alhoewel, als ik er nu zo over nadenk, ik leef hier eigenlijk van de ene gave activiteit naar de andere gave activiteit. Er blijft straks niks meer over dat ik nog niet heb gedaan… Ach nou ja, dan doe ik het gewoon nog een keer, haha! Maar goed, na het plaatsen van het vorige bericht kwam Ricardo, de schilpaddengids ineens hard aangefietst. Niemand had hem eerder gezien, behalve ik, aangezien ik de schildpaddentour 2 weken daarvoor al had gedaan. Hij was helemaal enthousiast aan het vertellen dat de eitjes net waren uitgekomen en dat hij kon regelen dat we er nu heen gingen! Dus ik was ook gelijk helemaal enthousiast! En op mijn blote voeten naar een barretje in de buurt gerend om een heel stel van het hostel op te halen, waar ik bijna naar toe zou gaan na het plaatsen van het bericht (en dan zouden we alles dus gemist hebben!!!!!). Niemand begreep mijn enthousiasme, maar op dit moment zijn ze me nog steeds dankbaar haha. Want wat was het gaaaaaaaaf! Meer dan 20 kleine leatherbackjes! En eentje past gewoon geheel in je hand, niks raars aan denk je dan, maar bedenk wel dat mama schildpad 600kg zwaar kan worden en rond de 2m lang! Na het tellen, mocht iedereen zijn schildpadje naar het water dragen en de oceaan in sturen. Ik heb de mijne natuurlijk een gelukskusje meegegeven, dus zeker weten dat hij/zij het zal overleven! Toen kwam er op het eind nog een hoge golf aan en moest ik nat worden. Je mocht namelijk geen pas zetten, aangezien de schildpadjes overal om ons heen waren en we ze in het donker niet makkelijk konden zien en dus konden pletten met onze voeten in hun laatste meter voor de oceaan. Maar dat heb je natuurlijk makkelijk over voor zo’n wonder! Gelijk daarna, alsof het allemaal nog niet genoeg was, nog een leatherback zien nestelen. Helaas weer geen eitjes, zei ik nog tegen Ricardo. Maar toen mw. leatherback schildpad een meter voor de oceaan stond, draaide ze nog even haar kont om naar me. Iedereen dacht, wat gaat ze doen, gaat ze nou weer terug?? Legt ze gewoon nog 8 eitjes neer voor mijn neus! Echt te cool, Ricardo zei ook dat het kwam omdat ik er naar had gevraagd, haha, tnx mw leatherback schildpad! Mijn avond kon dus echt niet meer stuk. De vorige keer was gaaf, maar hebben we minstens 2 uur rondgelopen over het strand en aan het eind pas, toen we wilden gaan, de schildpad gezien. Nu was het gelijk bij aankomst de kleintjes, daarna de moeder en daarna nog de eitjes! Pfoe, weet echt niet wat ik nog meer ga zien de komende maanden, maar dit kan bijna niet meer van de 1e plaats hoogtepunt verdwijnen… Maar wie weet!

Verder heb ik vorige week mijn duikbrevet gehaald. Joehoe een open water diver ben ik nu! En op mijn 2e duik, gewoon een nurse shark gezien (met tanden whahaha). Erg leuk toen we, na de ondiepe duiken, eindelijk écht mochten duiken. En totaal geen last van mijn oren, waar ik vantevoren erg bang voor was. Tijdens de laatste duik nog lionfish-en gezien, die zijn zo mooi, maar erg slecht voor het koraal en de andere vissen, dus ook nog gezien hoe de duikinstructeur bezig ging om die lionfish-en aan zijn speer te rijgen. Wel grappig!

Afgelopen weekend lekker op het strand gehangen. Op Red Frog beach, net nadat ik een jongetje geld had betaald om er eentje te zien, ook nog mijn eigen wildlife red frog gespot. Die frogs hier zijn echt leuk en zo mooi gekleurd… Geel, groen, blauw, rood, oranje, zwart etc. ect. Echt mooi!

Verder probeer ik nog wat spaans te leren, sinds vandaag prive les, dat is ook wel handig. Hoop dat ik zo ook nog wat meer op ga pakken van het spreken, want dat blijft moeilijk. Lezen is het makkelijkst, gevolgd door luisteren en schrijven. Maar spreken, pff. Maar ik heb nog 4,5 week les!!

Dit weekend naar Puerto Viejo, heb er nog geen zin in, omdat ik het hier zo erg naar mijn zin heb, maar ik weet dat het op een andere plek net zo leuk kan zijn. Ik ben alleen nooit zo goed in afscheid nemen. Deze week nog wat activiteiten doen die ik nog niet heb gedaan. Ga vanavond bijvoorbeeld nightdiven (oftewel in het donker duiken), morgen paardrijden en donderdag weer salsadansen. Daar had ik nog niks over geschreven, maar dat heb ik vorige week ook gedaan 1 uurtje. Was best grappig, maar we mochten nog vrij weinig doen, behalve ons compleet laten leiden door de jongens. Waar ik dan weer niet zo goed in was… Maar heb tijdens het uitgaan hier al wel 2x uitgebreid gedanst (1x met salsa leraar en een andere x met een local die écht goed kan dansen) en dat was wel gaaf. Dan hoef je echt nergens over na te denken en ziet het er nog goed uit ook gewoon, omdat die mannen zo goed kunnen leiden.

Ohja, ook nog wel grappig om te vertellen. Afgelopen zaterdag alvast een bikini aangedaan onder mijn kleren. Is echt leuk namelijk om tijdens of na het uitgaan nog even te gaan zwemmen. Zo waren we dus zaterdag in Aqua Lounge (gratis cocktails voor de ladies tot 11.30u, woehoe) en daar heb je dus vette schommels, waarmee je dus zo het water in kan schommelen. Was echt lachen. Echt bijzonder, jammer dat het water in Nederland altijd zo koud is!

Jullie horen wel weer van me. Ik ga nu nog even genieten van de tijd die ik hier nog heb, misschien dat ik de volgende keer vanuit Puerto Viejo schrijf, of nog 1x vanuit Bocas. Hoop dat de verhaaltjes niet te lang zijn voor jullie om te lezen, maar ik doe ook zoveel, daar valt bijna niet tegen op te schrijven, haha.

Hasta proxima vez!
Xx Mirthe

  • 07 Juni 2011 - 17:24

    Me Mirthe:

    Ok, de foto's volgen nog... Weet nog niet wanneer, ga nu lekker naar het strand toe! xx

  • 07 Juni 2011 - 17:25

    Ester & Rens En ...:

    wie weet helpt het :D

  • 07 Juni 2011 - 17:39

    Esther:

    Jooo nichie, neeee verhalen zijn niet te lang, in tegendeel! Het is zo gaaf om te lezen,dan is het in het echt helemaal super tof,gaaf,kicken enz. Vind t echt zo gaaf!geniet van .

    Hopelijk snel een nichtje of neefje voor je!spannend!!!ik hoop snel nieuws !!!

    Liefs, Stan, Dex en Es

  • 07 Juni 2011 - 17:46

    Sandra:

    Hoi nichie,wat een leuke en gave dingen maak je mee,en nee de verhalen zijn niet te lang! Eerder te kort! Nog veel plezier,blijf genieten en tot het volgende verhaal!

  • 07 Juni 2011 - 17:48

    Dagmar:

    Net zo cool weer! Zit ik hier op mn werk in een druk bezweet en benauwd kantoor vet jaloers te zijn en te dagdromen naar de vakantie over 2 maanden...maar morgen gewoon een nieuwe dag op het werk :S
    Ben benieuwd naar de foto's!
    En ook naar ons neefje/nichtje!

    Xx dag

  • 07 Juni 2011 - 18:15

    Nathalie:

    Hola prima mia,
    me gusta de leer tus historias. Estoy un poco celosa. Pero bueno estoy muy feliz para tí que tienes esta oportunidad y que disfrutas el tiempo allí.
    Espero que Ester y Rens estarán muy pronto padres, porque sí ellos son padres tu estarás tía Mirthe. Es lo mejor que hay. Cada vez que yo veo a mi sobrino Dex el se ha cambiado, y ya con 5 meses el observa todo, es muy divertido de verlo.
    Te deseo un buen tiempo allí. Estoy deseando ya la proxima historia.
    Besitos tu prima en Alemanía

  • 07 Juni 2011 - 18:24

    Michiel:

    Leuk om te lezen Mirthe! Ik wist niet dat jij zo veel met de natuur bezig was :)
    Veel plezier met gratis cocktails drinken en blijf van je reis genieten!

  • 07 Juni 2011 - 21:23

    Romy:

    WOW! Klinkt echt te gaaf allemaal, ga eens iets vervelends doen haha Nee geintje,echt mooi dat je dat allemaal mee kunt maken, vind de schildpaddenervaring ook wel heel bijzonder klinken!
    Gefeliciteerd trouwens met je duikbrevet.
    Enne nu je zo los in de heupjes wordt van dat salsadansen verwacht ik natuurlijk wel een showtje tijdens het stappen als je weer terug komt hè!
    Ik kijk uit naar je foto's en hou het maar gewoon bij je lekkere lange verhalen kunnen wij hier ook nog een beetje meegenieten!
    xxxx

  • 08 Juni 2011 - 15:26

    Bijnalievelingstante:

    coole foto´s! Maar zijn die kikkertjes niet giftig? Dacht ik namelijk...

  • 09 Juni 2011 - 16:06

    Me:

    Die lui bij waarbenjij.nu hebben een erg slechte weerman, weet niet hoe ze bij het idee komen dat het bewolkt en 19 graden is, het lijkt 40 graden en er is een strakblauwe lucht!!

  • 09 Juni 2011 - 19:44

    Nellie De Haan:

    Wat ik lees en zie aan de foto,s,kom jij niks tekort. Jij komt nooit meer terug,naar Nederland.Mooie jongens hoor, geniet maar lekker. groet Nellie

  • 10 Juni 2011 - 08:26

    Mam:

    Kijk maar niet naar de temperatuur op de site van waarbenjijnu. Voor morgen geeft de site 17 graden aan en het wordt 34 graden. Dat je maar niet de dikke trui aantrekt. haha ja ik ben.......!

  • 13 Juni 2011 - 15:40

    Nel:

    Nel
    6 Minuten geleden

    Hallo Mirthe,

    Ik heb nog geen tijd gehad om alles te volgen, we hebben een beetje hektische tijd gehad met Roelof. Inmiddels gaat het wat beter. We gaan zo lekker wokken met je vader en moeder. Voor het eerst weer even weg. Maar wat een geweldige reis heb je weer. Fijn dat je je weer zo goed vermaakt. En ook mooie foto's joh. Ik vind het heel interessant allemaal en ga je vanaf nu dan ook weer helemaal volgen.
    Ik wens je nog heel veel plezier en een geweldige reis verder toe. En nog steeds geen tante he, we wachten hier met smart. Natuurlijk ook van Roelof de groeten en heel veel kussen van ons.

  • 13 Juni 2011 - 15:52

    Berry Hofman :

    hoi Mirthe nou eindelijk een bericht van mij ben onder tussen geopereed aan knie plaat eruit en wat nieuwe hechtingen erbij moet op 27-06-2011 terug en dan nog een keer aan mijn heup worden geholpen dan naar 5/6x genoeg.
    geniet van je reis en ik hou het kort nu want ben erg druk nou mirthe geniet van alles mischien sla je er wel een leuke jongen aan de haak ik ga je reisverslag bij houden ofwel het lezen.
    Met Vriendelijk groet ook namens mijn moeder.

    Berry Hofman[boombosch,twello] nu bij hennie hahahaha.
    ps stuur maar kaartje.

  • 15 Juni 2011 - 22:00

    Tante Dagmar:

    hey tante mirthe!! :) :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

me

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 107864

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 21 December 2014

Wereldreis

09 Mei 2011 - 01 September 2011

Een nieuw avontuur...

02 April 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: