Bye Bye Bocas, Welkom Fedde en The Comeback! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu Bye Bye Bocas, Welkom Fedde en The Comeback! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu

Bye Bye Bocas, Welkom Fedde en The Comeback!

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

15 Juni 2011 | Panama, Bocas del Toro

Hola chicos!!

Ja, daar ben ik weer. En jaaa! Ik ben eindelijk tante! Op 14 juni is Fedde geboren en aan de foto's te zien is het een erg knap jongetje, maar dat kan natuurlijk ook niet anders met zo'n tante :D Vet leuk zo’n kleintje! Gefeliciteerd Rens en Ester! En Opa en Oma en andere Tante natuurlijk!!! Helaas kreeg ik daardoor best wel heimwee en mede daardoor ben ik nu terug in Bocas!

Terug in Bocas? Ja, afgelopen zaterdagochtend ben ik vertrokken naar Puerto Viejo, Costa Rica. Daar zou ik 4 weken spaans gaan leren en leuke dingen doen natuurlijk. Maarrr er waren slechts 2 andere meisjes op de school! En in vergelijking met de grote groep in Bocas was dat dus wel een tegenvaller. Verder is Puerto Viejo echt wel een leuke plek met mooie stranden (ja zelf een zwart strand! en dat zonder vulkaan in de buurt, vaag), een jungle, leuke activiteiten, gezellige bars en de school ligt erg mooi in een grote tuin met vlinders. Maar, voor mij dus wat te rustig, dus door mijn heimwee naar mijn nieuwe neefje, toch maar besloten om terug te gaan naar Bocas, waar ik veel meer afleiding heb. En dus ben ik nu weer terug! Het was zo leuk om terug te komen en iedereen zo vrolijk te zien omdat ik terug kwam. Ik ging bijna naast mijn slippers lopen! Ben hier wel slechts tot zondag, maar dan komen er meer mensen in Puerto Viejo, dus dat komt vast goed. Ach en mocht het niet zo zijn, ik weet nu precies hoe alles gaat bij de grens en het is maar 3,5 uur, dus dan ga ik gewoon weer terug! Heb ook een foto van de grensovergang trouwens tussen Panama en Costa Rica, dat is wel grappig, moet je over een houten brug heen, heel bijzonder en primitief! En nog oppassen ook dat je niet per ongeluk op een verkeerde balk staat, of uitglijdt het water in!

Even tussendoor, je kan nu wel duidelijk merken trouwens dat het regenseizoen nu langzaamaan begint (had allang begonnen moeten zijn), want er zijn me af en toe stortbuien, zoals op dit moment bijvoorbeeld!! Alsof iemand een wolk heeft lekgeprikt! Binnen een paar seconden komt er ineens een bak water vanuit de lucht vallen… Maar het blijft nog steeds warm!

Goed, nu weten jullie dus dat ik terug ben in Bocas, dat Puerto Viejo erg mooi is (alleen nog even niet voor mij op dit moment) maar ik heb natuurlijk ook nog veel dingen gedaan! Zo heb ik paardgereden over het strand ongeveer 3 uur lang. Dat was zo mooi! Gewoon met je paard door de branding lopen! Daarnaast weer een salsales gehad, ook erg leuk, nu mochten we eindelijk ook echt pasjes doen, dus wij stelen nu echt de show hier met uitgaan, haha! Verder nog gewaterfietst en veel cocktails en milkshakes gedronken (zonder alcohol hoor :D) in erg mooie strandtentjes. Daarnaast nog een aantal keer uitgeweest incl. zwempartij, waarvan ik nu foto’s heb, wel grappig! En niet te vergeten mijn afscheidsbbq. Dat was erg gezellig! Ik heb uiteindelijk zo'n beetje alles gedaan wat je hier in de omgeving kan doen, behalve de Zapatillas tour (dat is een van de mooiste eilanden hier), maaaarr de school in Puerto Viejo gaat daarheen op excursie volgend weekend. Dus! Je raadt het al, (het is gewoon het lot!) volgend weekend ga ik waarschijnlijk weer naar Bocas. Toch vaag, ik wilde eerst niet eens naar Panama, maar de organisatie waar ik alles bij heb geboekt, raadde het me aan! Wat een goed idee!!! En ik heb na Puerto Viejo nog 4 weken in Turrialba om te werken en daarna nog extra tijd met Dagmar en Rik, dus ik ga er vanuit dat ik Costa Rica sowieso ook wel uitgebreid ga ontdekken.

Ik heb echt veel gedaan, maar de nachtduik was de afgelopen periode (sinds mijn laatste blog) denk ik wel het coolst. En die moest ik natuurlijk voor het laatst bewaren. Helemaal in het donker met alleen een zaklamp, het water in, niet wetende wat er om je heen zwemt, omdat je het niet kan zien, maar wel weet dat zij jou wel kunnen zien! Maar ben eigenlijk geen moment bang geweest. En we hebben zulke bijzondere dingen gezien. Slapende vissen (die gedurende de dag altijd erg actief zijn, zie je nu gewoon ronddobberen), enorme krabben en kreeften, inktvisjes, mooi koraal en 2 enorm lelijke vissen, die zich schuilhielden in de rotsen. Rockfish genoemd, heb ik ook een mooie foto van bij gedaan (meisje had onderwatercamera mee). Duiken is sowieso eigenlijk geen moment eng of moeilijk geweest, ik denk dat ik in mijn vorige leven een vis ben geweest ofzo, ik voel me daar zo vrij! Salto's maken, vissen begluren, ronddobberen, het is echt een aanrader!

Sorry ik ben niet echt in schrijfvorm vandaag, volgens mij is het niet echt een leesbaar verhaal geworden, maar ik ga er een eind aan maken. Bekijk de foto's maar voor een impressie van de afgelopen periode. Waarschijnlijk de volgende keer vanuit Puerto Viejo, maar wie weet!

xx Tante Mirthe

  • 16 Juni 2011 - 06:15

    Nathalie:

    hola tia Mirthe,

    Felicidades con tu sobrino Fedde. He visto las fotos tambien, es muy guapo, como todo la familia.
    Me gusta tu historia otra vez. Espero que tienes en Costa Rica la semanas que vienen un bien tiempo tambien. Ahora voy a ver las fotos de tu viaje.
    Hasta la proxima vez. Un besito tu prima en Alemania

  • 16 Juni 2011 - 07:15

    Sandra:

    Nou moeten jullie niet ineens geheimtaal met elkaar gaan praten want dat snap ik niet! Maar Mirthe wat doe je toch leuke,gave dingen! Een klein beetje jaloers ben ik wel!
    En natuurlijk gefeliciteerd met je neefje! Leuk joh! Ga nog lekker genieten en we wachten al op je volgende verhaal! Dikke kus ook van Luuk (die gaat zaterdag afzwemmen voor diploma A)

  • 16 Juni 2011 - 08:18

    Esther:

    Ha nichie, gefeliciteerd met fedde!! Wat een mooi mannetje, hij is al mooi op foto's dus in t echt vast nog mooier!
    Veel plezier in costa rica!
    Esther

  • 16 Juni 2011 - 08:54

    Ellen:

    Gefeliciteerd tante Mirthe!! Wat een gave verhalen en foto's!! Erg tof. Veel plezier!!

  • 16 Juni 2011 - 11:03

    Tante Dagmar:

    Ha tante Mirthe,

    Supergave foto's ook weer!
    Ik zal Fedde straks veel kusjes van je geven hoor. Dan mist hij jou iig niet :).

    xx dag

  • 16 Juni 2011 - 15:18

    Yvonne:

    Hey,

    Gefeliciteerd met dat je tante bent geworden!
    Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien.

    Veel plezier nog! X

  • 16 Juni 2011 - 20:06

    WilmaW:

    Hey Mirthe,

    jij beleeft ook niks;).
    Wat een naar leven zo.

    Geniet er nog maar heel erg van.
    Enne, je schattige neefje is vast ook nog heeeeeel erg schattig als je weer terug bent.

  • 17 Juni 2011 - 20:30

    Leonie:

    Hoi tante Mirthe,

    Gefeliciteerd met je neefje.

    Ik heb de 2 verhalen gelezen en ik vond het zeker niet te lang.
    Wat een geweldige dingen heb je weer gedaan.
    Ook wij hebben mooie dingen gezien op de vakantie, maar ik blijf wel een beetje jaloers op jou.

    Groetjes Leonie

  • 19 Juni 2011 - 19:26

    Mientje:

    Hoi Mirthe,
    Van je vervangster je site doorgekregen. Heb ik ook gedaan met twee reizen; hoef je niet iedereen te mailen. Je maakt een mooie reis, geniet ervan!

  • 20 Juni 2011 - 11:27

    Lisette:

    Hey Mirthe,

    Allereerst gefeliciteerd met je tante-schap! En verder: wat een fantastische verhalen zeg! Supergave foto's! Volgens mij heb je in deze korte periode al alles gedaan wat ik ooit nog eens in mijn leven wilde doen: (kleine) schildpadjes zien, het water in schommelen, duiken en de meest gekke beesten tegenkomen. Kortom: jaloersss!!! Denk ondertussen maar veel aan je neefje, maar besef ook: zo'n mooie ervaring maak je niet meer mee en van je neefje kun je nog je hele leven lang genieten! Kortom: veel plezier nog daar en maak er wat moois van!

    Tot SVS! x Lisette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

me

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 107851

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 21 December 2014

Wereldreis

09 Mei 2011 - 01 September 2011

Een nieuw avontuur...

02 April 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: