Nu is het echt begonnen; Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu Nu is het echt begonnen; Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu

Nu is het echt begonnen; Bocas del Toro

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

23 Mei 2011 | Panama, Bocas del Toro

Hola iedereen!

Ik ben nu ruim een week in Bocas en heb zo enorm veel gedaan, geleerd en gezien dat ik eigenlijk niet goed weet waar ik nu moet beginnen met mijn verhaal. Panama City en de San Blas eilanden waren gave excursies om te doen, maar de échte reden waarom ik hiernaartoe ben gegaan is nu pas begonnen, spaans leren om dat dan straks te kunnen gebruiken tijdens het vrijwilligerswerk.

Ik wil in ieder geval beginnen dat ik het erg leuk vind dat iedereen zoveel berichtjes heeft achtergelaten. Is écht leuk om te lezen als je in je eentje aan de andere kant van de oceaan zit! Dus bij deze bedankt!!

Na een goede vlucht van Panama City naar Bocas kwam ik zondagavond in het hostel/talenschool aan. (Ik heb nog niet eerder zo’n boarding pass gezien, je krijgt een dik plastic bordje met de plaatsnaam waar je naar toe gaat en die lever je dan weer in als je het vliegtuig in gaat, vreemd, maar wel milieuvriendelijk!!) Daar aangekomen was er een welkomstpraatje waar ik gelijk allerlei mensen heb ontmoet die in mijn klas zouden komen. Ik ben toen met Carole uit eten geweest, een Nederlands meisje, die voor 5 weken gaat rondreizen in Panama en Costa Rica. En zo was de eerste vriendschap al snel gelegd!

Ik zal jullie verder niet vermoeien met álles wat ik heb gedaan, maar elke ochtend van 8-12uur heb ik Spaans. Ik kan nu de meest gebruikte zinnen verstaan en beantwoorden, zoals hoe heet je, waar kom je vandaan etc. Maar goed als ik met gehandicapte kinderen wil werken, moet ik nog wel iets meer leren, dus ik doe hard mijn best haha!
Dat betekent dus dat ik veel vrije tijd heb in de middagen, waar ik dan ook goed gebruik van heb gemaakt. Zo ben ik naar meerdere stranden geweest, bijvoorbeeld Starfish Beach, waar over de hele zeebodem allemaal zeesterren verspreid liggen. Die liggen hier ook wel in de zee bij het hostel, maar niet zoveel als daar. Ik heb meerdere snorkeltripjes gedaan en dan kom je echt de meest bijzonder gekleurde vissen tegen. Zoals een klein blauw visje, met allemaal kleine stipjes die lichtblauw oplichten. Moeilijk te beschrijven, maar het is mijn favoriet! Ik kan er uren naar kijken…

Verder zijn we nog met een groepje (Carole, Monika (Zwitserse) en Matthew (Amerikaan) naar de butterfly garden geweest, dat was wel mooi. Daar vlogen amorfe vlinders rond zo groot als je handen (google-en waard!) maar ook een hoop mosquitos, oftewel muggen en die zijn dan weer wat minder mooi. Dus eigenlijk wilden we daar zo snel mogelijk weg, maar de boot zou ons pas een uur later ophalen! Dus ben ik weer heel wat bulten rijker. Gelukkig lijk ik er niet zo heel erg op te reageren als anderen, bij mij jeukt het niet zo en de bultjes blijven klein en verdwijnen snel. (Ok, je kan ook zeggen dat ik misschien teveel stink voor die muggen, hahaha, maar ik ben er blij mee!).

Dan nu nog de twee hoogtepunten van afgelopen week: sea turtle spotting bij night en de catamaran tocht! Jaja, ik heb gewoon een enorme zeeschildpad zien nestelen (of hoe noem je dat?). We waren net iets te laat om de eieren nog te kunnen zien, maar we hebben bijna een uur kunnen genieten van het hele tafereel. Zo bijzonder! Eigenlijk kan ik dat hier ook niet beschrijven, maar een beest van 600kg die enorm uitgeput na het graven en het leggen van de eieren, dan weer het nest dicht moet gooien en naar de zee kruipt. Zo mooi! En dan het moment dat ze wegzwemt… En as woensdag ga ik gewoon kijken hoe de eieren gaan uitkomen (niet van deze schildpad natuurlijk, maar van een legsel van 2 maanden daarvoor) en dan mag je die kleine schildpadjes naar de zee helpen. Hoe gaaf!!?!?!

De dagtocht op de catamaran was ook gaaf. Vet verbrand, maar dat is nu 2 dagen geleden, dus ben nu bijna een local, zo bruin :P Eerst lekker gezeild op de catamaran en genoten van de zon (het is regenseizoen, maar tot nu toe alleen maar strakblauwe lucht gehad hier, schijnbaar zeldzaam, maar ik vind het niet erg natuurlijk). Daarna op naar Dolphin Bay waar we een paar dolfijnen hebben gezien, ook wel leuk hoe die zo boven het water uitkomen. Toen gesnorkeld bij mangroves, dat was echt mooi, nu waren niet alleen de vissen maar ook het koraal zo mooi gekleurd! Paars, roze, geel, groen, rood etc. We konden alleen niet de mangroves in omdat het dus nauwelijks geregend heeft en het water te laag staat. Maar het koraal alleen al was erg mooi. Daarna nog ergens gesnorkeld waar je helaas niet zoveel kon zien vanwege de stroming. Maar er waren wel visjes die als haaien reageerden op de ananassen die in het water werden gegooid. Dat was ook wel leuk om te zien onderwater.

Ik weet eigenlijk verder niet zoveel meer. Ik denk dat ik teveel heb gedaan om op te noemen. Ik ben er wel achter dat het soms eenzaam kan zijn om in je eentje te reizen, maar ook zo enorm gaaf om nieuwe mensen te leren kennen van over de hele wereld, met ze uit te gaan, te eten, spaans te leren, activiteiten te doen etc, het lijkt dan net alsof je ze al jaren kent, terwijl je ze pas net hebt ontmoet.
Heb over het hostel/school niet veel verteld trouwens, maar dat is wel een leuke plek, veel hangmatten en relaxplekken, goede bedden en op mijn kamer (die ik deel met 3 anderen) een eigen badkamer! De leraren zijn ook erg leuk, vorige week waren er 2, op dit moment zijn er meer. Maar met die 2, Andrés en Jose, hebben we ook al wat tripjes gemaakt en vaak mee gegeten. Ook wel leuk, want een van die leraren is naast dit werk ook gids en hij wist ons dus veel te vertellen over de natuur hier… Zulke mooie vogels, planten, reptielen, vissen, alles gewoon!

Wie weet komt er bij het volgende verhaaltje nog wel meer over afgelopen week, maar ik zal in ieder geval ook nog foto’s plaatsen zodat jullie ook een beetje een indruk krijgen van de omgeving en natuurlijk de gave dingen die ik hier heb gedaan :P
Hasta luego!
Xx Mirthe

PS: Misschien ben ik de volgende keer al wel tante!!! Whaaa gaaf!!

  • 24 Mei 2011 - 04:00

    Me Mirthe:

    Hmm, op dit moment, 23u plaatselijke tijd, hoost het van de regen. Maar écht een enorme tropische plensbui!!! Heb 5 minuten geleden het bericht geplaatst... Waarom schrijf ik dan toch ook dat ik hier alleen maar een strakblauwe lucht heb gezien, dat is gewoon vragen om regen. Goed bij deze, ik heb de regen weer gezien, laat nu de zon morgenochtend gewoon maar weer schijnen :D

  • 24 Mei 2011 - 05:02

    Eva:

    eej Mirthe! Leuk om je verhalen te lezen! Krijg al helemaal zin om ook te gaan, maar helaas moet ik nog ff wachten. Zo te horen vermaak jij je daar wel. Nog veel plezier! Xx

  • 24 Mei 2011 - 05:31

    Lisan:

    Hey chick, klinkt weer erg vervelend wat je allemaal aan het doen bent daar zo! ;) Genietze veder en ben benieuwd naar je volgende verhaal!!! xx

  • 24 Mei 2011 - 05:45

    Eefke:

    Hey Mirthe

    Wat een super leuk verhaald:-D ik wil ook weer:-)! JE maakt me lichtelijk jaloers met je verhalen! Die regenbuien gaat fucking hard he! maar wel lekker warm om dan alsnog gewoon doorheen te lopen toch? Als je dat doet roepen dan ook alle mensen daar om je heen: pas op je wordt ziek ( whaha deden ze is Suri namelijk ) terwijl het dan minstens 30 graden is;-)
    Geniet er nog maar lekker van en schrijf binnenkort maar weer, want het is super tof om te lezen wat je allemaal doet!

    Eef

  • 24 Mei 2011 - 06:53

    Sandra:

    Hoi Nichie,
    Wat een vervelende reis maak je toch weer! Zo gaaf en stoer dat je dit in je eentje doet! Leuk dat je als wat nieuwe mensen hebt ontmoet. Ga maar lekker genieten en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Dikke kus,Sandra.

  • 24 Mei 2011 - 07:25

    Nathalie:

    Ha nichie,wat een vervelende reis maak je weer. Hihii. Geniet ervan. Op dit moment ben ik alleen met vakantie,ook in een hostel,en ben gister met een aantal tapas gaan eten en flamenco gaan kijken. Veel plezier nog. Pasatelo bien. Un besito de tu prima


  • 24 Mei 2011 - 08:38

    Bijnatantezus:

    Waah cool, bijnatantezussie!
    We hebben btw wel wat uitleg nodig bij die schildpaddenfoto´s. Zie niet wat de voor en achterkant is (mam zei ´zie geen kop of kont´, maar ik wilde het wat netter houden op je site, gnagna).
    Ben ook wel een beetje jaloers als ik al die foto´s zo zie en die verhalen lees. Had je nu maar vast je onderwateromhulsel of niet...
    Nou tot skype/facebook maar weer!

  • 24 Mei 2011 - 08:55

    Bijna Mama:

    Dat ziet er echt super uit!

  • 24 Mei 2011 - 09:08

    Yvonne:

    Hey mirthe,

    Leuk om je verhalen te lezen! Zo te lezen vermaak jij je prima.

    Heel veel plezier nog. Xx

  • 24 Mei 2011 - 09:45

    Suzan:

    Hoi Mirthe,
    Super leuk om je verhalen te lezen! Je beschrijft het als een paradijsje! Heel veel plezier nog.
    Xx

  • 24 Mei 2011 - 10:03

    Leonie:

    Ha nichtje

    Wat een leuk verhaal en wat heb je al weer veel gedaan.
    Ik ben echt jaloers op je.

    Heel veel plezier.

    Groetjes Hans en Leonie

  • 24 Mei 2011 - 11:02

    Esther,Stan En Dex:

    Ha nichie,
    Wat heerlijk!het klinkt famtastisch,de foto's zien er tof uit,dus het zal in het echt helemaal super kicken gaaf,coolliejoelie zijn!

    Heel veel plezier met het beleven van weer nieuwe avonturen en het maken van nog meer vrienden!

    Veel liefs uit Bommel!

  • 24 Mei 2011 - 11:05

    Nichie Esther :

    Haha,de hele familie heeft onderhand gereageerd vandaag,gezellig!!

    X

  • 24 Mei 2011 - 17:31

    Rinske:

    Hoi Mirthe,
    Wat een verhalen. Super gaaf! Je maakt mij erg jaloers.
    Groetjes Rinske

  • 24 Mei 2011 - 22:32

    WilmaW:

    Mirthe wat een super verhaal.
    Geniet en leerze!

  • 25 Mei 2011 - 13:16

    Sylvia Slijkhuis:

    Hey Mirthe

    Leuk om je verhaaltjes even door te lezen. Je hebt al veel meegemaakt, echt gaaf. Even een kleine update vanuit de boombosch. Mensen vragen nog naar je, hoe het met je gaat en dan zeg ik dat ik nog steeds eens op deze site moet kijken ;-0. Jij krijgt vanuit de hydro en fysiofit de groetjes van iedereen. De patientenstroom gaat lekker door en ik ben al aardig gewend. Je hebt een hele goede overdracht gedaan, dus ik heb niemand horen klagen! Geniet maar lekker daar!!! En ik zal je in de gaten houden op de site!!!

    Groetjes

  • 26 Mei 2011 - 09:05

    Dit:

    Nou Mirthe,
    Zo te lezen heb je ook niets aan je leven he, wat een kommer en kwel allemaal .WHUAA
    Erg leuk om je verhaaltjes te lezen, nog veel plezier daar.
    groetjes uut Denter

  • 26 Mei 2011 - 19:48

    Tineke:

    Fijn dat je al weer vrienden ontmoet hebt. t Ziet er weer gaaf uit ,mooi nu zie ik ook n beetje hoe t daar is. Wacht de verdere belevenissen van je af ......
    Groetjes Kolkjes

  • 29 Mei 2011 - 11:47

    Irja:

    Hoi Mirte,
    Wat een mooie foto's en verhalen, snap dat je er helemaal van geniet! Ik heb met plezier zitten lezen! Ik sluit me bij Sylvia aan, pt. vragen naar je, hoe het gaat! Leuk he?
    Geniet nog daar! Heel veel plezier!
    Groetjes Irja

  • 29 Mei 2011 - 17:24

    Marianne:

    Hoi Mirthe,
    Ik heb vandaag jouw site gevonden en alle verhalen gelezen. Wat heb je al weer veel leuke dingen beleefd. Geniet er van. Ik blijf je volgen.

    Groetjes
    Marianne en Jan

  • 01 Juni 2011 - 07:37

    Mam:

    Zo de maand mei is al voorbij! Nog maar 3 maanden te gaan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

me

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 107857

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 21 December 2014

Wereldreis

09 Mei 2011 - 01 September 2011

Een nieuw avontuur...

02 April 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: