Panama City, Kuna Yala en 1e divisie - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu Panama City, Kuna Yala en 1e divisie - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van me mirthe - WaarBenJij.nu

Panama City, Kuna Yala en 1e divisie

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

14 Mei 2011 | Panama, Panama-stad

De eerste week is alweer bijna voorbij. Hoog tijd dus voor een update aangezien er best veel is gebeurd afgelopen week…

Het begon natuurlijk allemaal afgelopen maandag nadat ik mijn vorige bericht had geplaatst.
Eerst nog even kort (/niet) geslapen, toen mijn belangrijke spullen voor de 11e x gecheckt, de tassen gepakt in de auto, het huis goedendag gezegd, met de hele familie in de auto (2 auto’s) en toen de Deventer Toren voorbij zien komen. Dat is natuurlijk het moment dat je écht op reis gaat. Op het vliegveld afscheid genomen van de hele familie (incl. van hét, oftewel mijn neefje of nichtje, die ik pas zie als hij/zij 3 maanden is). Bedenk daarbij trouwens dat ik om 8u al moest vliegen en dus de hele familie ook nauwelijks heeft kunnen slapen; wat heeft iedereen veel voor me over terwijl ik vrijwillig leuke dingen ga doen in het buitenland :D!!

Uiteindelijk na een lange reis, met wat tranen, veel zitruimte en 2 tussenstops (Madrid en San Jose) aangekomen in Panama City. Toen gelijk gebracht naar het hostel waar ik 3 nachten heb geslapen. De eerste dag heb ik een SIM kaartje gekocht, dus ik ben de komende 5 weken in Panama bereikbaar op:
00507 62443804 (kan alleen niet terug smsen, mocht je überhaupt iets willen sturen :D )

De tweede dag werd ik opgehaald door Brigida, mijn gids die dag, haar man en zoontje. Haar man diende als taxichauffeur en zette ons af in Casco Viejo, het oude gedeelte van Panama City. Daar hebben we in de bloedhitte een tijdje rondgelopen en gekeken. Erg mooi hoor, maar het museum gedeelte was het best aangezien daar airconditioning was! Daarna zijn we doorgegaan naar het Panama Kanaal, daar moet je natuurlijk geweest zijn als je in Panama bent. Net toen wij er waren kwam er een enorm vrachtschip voorbij (oranje) dus dat was wel bijzonder om te zien. Wat ook gebeurde net toen wij er waren, was mijn eerste tropische regenbui! Erg bijzonder om mee te maken de eerste keer. Zo enorm warm en dan toch ook enorm hard regenen en onweren… Ondertussen heb ik er meer meegemaakt en helaas is de lol er dan snel van af. Maar gelukkig tot nu toe elke keer maar kort of ’s nachts, dus dan heb je nog wel wat aan de dag!

Die dag erna begon de excursie naar de San Blas eilanden, of Kuna Yala. Dat was echt enorm gaaf.
Het gebied bestaat uit heel veel eilandjes (bewoond, maar het merendeel onbewoond) aan de Caraïbische kust voor Panama, waar de Kuna’s (soort indianen) leven en hun eigen rechten en grondgebied hebben in Panama. Daar heb ik op het hoofdeiland geslapen tussen de Kuna’s. Echt gaaf! Wel bijzonder hoe je moest douchen, namelijk tussen een paar plankjes jezelf besprenkelen met een kommetje water uit enorme regentonnen. En ook de wc’s waren een verhaal apart, net als de plaats waar ze stonden! Als je moest dan was de weg er naar toe eerst over een paadje, tussen wat hutten door, naar de rand van het eiland, dan waren er 2 hokjes met loopplank ervoor en in dit hokje zat een groot gat met een wc bril erboven op, met daaronder de zee… Oftewel, doortrekken was niet nodig! Wel bijzonder om eens mee te maken.

In die dagen heb ik, samen met een klein groepje, meerdere onbewoonde eilandjes bezocht om te snorkelen, zwemmen, zonnen, relaxen, slapen, lunchen en alles wat je nog meer kunt doen op onbewoonde eilanden met witte stranden, palmbomen en een blauwe zee! Het snorkelen was mooi, met veel gekleurde vissen, krabbetjes en anemonen en heb zelfs gesnorkeld rondom een gezonken boot. Verder heel leuk om te zien trouwens vond ik de pelikanen die echt heel vaak een duikvlucht maakten om vis te vangen. Met af en toe een beste “BENGGG” tussendoor, dan keek iedereen van het eiland op, maar dan was het gewoon een pelikaan die een “platte-bek-smak-duikvlucht” maakte… Echt maffe beesten zijn dat, haha!

Vandaag de terugreis van de eilanden naar Panama City, onderweg nog 2 papegaaien gezien, wel erg mooi! Had bij het hostel trouwens ook al een kolibrie en een grote hagedis gespot. Misschien heb ik toch nog wat wildlife spotting talenten meegekregen in Zuid-Afrika!
Na de terugreis (weer in hetzelfde hostel als eerder) gelijk mijn mobiel aangedaan en gebeld met het thuisfront, want mijn team had vandaag een belangrijke wedstrijd. En ja ze/ we hebben gewonnen! Vet goed dames!!! Oftwel we zijn alsnog gepromoveerd naar de 1e divisie! Voelde me wel een klein beetje overbodig hier, maar wat maakt het uit, hoe goed kan mijn eerste week eindigen!!?!

Morgen ga ik op weg naar Bocas del Toro (blijf ik 4 weken), waar mijn cursus Spaans gaat beginnen en ik mijn duikbrevet ga halen… Dan gaat dus een heel ander gedeelte van mijn reis beginnen, ik heb er zin in!

Tot de volgende keer, iedereen bedankt voor de leuke berichtjes!!!

Xx Mirthe

PS: Op een van de onbewoonde eilanden besefte ik me ineens dat een van mijn groepen op dat moment hard aan het werk was in de oefenzaal. Ik ben jullie dus niet vergeten hier, erg leuk om ook berichtjes te lezen vanuit Twello en te weten dat jullie mij ook nog niet vergeten zijn!

  • 14 Mei 2011 - 22:06

    Romy:

    Wow, supermooi, je zit gewoon op bounty eiland haha.
    Wel een beetje jammer dat de man die zo sexy uit de branding komt op foto 0880 niet de bijpassende jillz-man is, maar voor de rest ziet het er super uit!

    Ben benieuwd naar je verslag, naar hoe de eerste week is bevallen, de foto's zijn in elk geval veel belovend! Ik zal wachten met al mijn vragen over hoe het gaat en wie de mensen op de foto's zijn enzo tot je een verhaal hebt gepost, scheelt het dubbel antwoorden haha.
    Maar fijn te zien dat het goed gaat!

    Ik zag op de site van SVS dat ik je ook nog mag feliciteren! Ik kom je volgend jaar zeker wat vaker aanmoedigen in de eerste divisie, alhoewel moet je wel een beetje conditietrainen daar op dat mooie strand hè?!

    Nou, heel veel plezier!
    x romy

  • 14 Mei 2011 - 22:55

    Zus:

    coole foto's! Ik ga nu slapen zussie.
    Trusten!

  • 15 Mei 2011 - 08:30

    SVS-er:

    We zingen Hoempa Hoempa Hoempa Schalkhaar!!!!!!!

  • 15 Mei 2011 - 08:42

    Dit:

    Nou meis jou eerste week kan al niet meer stuk.
    Fijn om te lezen dat het goed gaat.

    Prachtige foto's , witte stranden palmbomen en een blauwe zee.
    Wie wil daar niet vertoeven, Ik zou de w.c. bril op plankjes ook op de koop toe nemen.
    ik kijk uit naar je volgende reisverslag, veel plezier
    Adios en een dikke X
    Dit

  • 15 Mei 2011 - 10:03

    Sandra:

    Hé nichie, HOE mooi wil je het hebben? Wat gaaf zeg en nu alweer zulke mooie eilandjes gezien! Wat een Bounty gevoel zul jij hebben gehad!!!! Heel veel plezier en doe je best op Spaanse les!
    Groetjes en dikke kus (ook van Luuk)

  • 15 Mei 2011 - 12:56

    Marije:

    Tof om te lezen wat je allemaal meemaakt! Vooral die eilanden lijken me geweldig mooi!
    Wij hebben gister zo'n gave en spannende wedstrijd gehad! We zijn gewoon gepromoveerd! Super tof!

    Geniet ervan daar!

  • 15 Mei 2011 - 17:43

    Rita Achtereekte:

    Hoi Mirthe,

    Leuk om op deze manier een beetje met je mee te reizen!

    Maar ook jij nog heeeeel erg gefeliciteerd met de promotie naar de 1e divisie!

    Een fijne tijd daar en lekker genieten.


  • 15 Mei 2011 - 18:48

    Mam:

    goeie vlucht!!

  • 16 Mei 2011 - 10:26

    Zus:

    hey zussie,

    alles goed gegaan met de vlucht?
    Ik dacht ik stuur even een berichtje, dan heb je weer een extra mail in je mailbox :).
    Wanneer weer skypen?

    adiosos!

  • 16 Mei 2011 - 13:18

    Tineke:

    Super ,wat je nu al weer mee gemaakt hebt, leuke foto's . En nog gefeliciteerd met de promotie!!!!

    Groetjes Kolkjes

  • 16 Mei 2011 - 20:46

    Bianca:

    He nichie,
    een woord: WAUW!!!!!
    Mooi hoor, dat genieten is niet zo moeilijk zo denk ik...
    Veel plezier nog!
    Liefs, je grote nicht

  • 16 Mei 2011 - 23:40

    Son:

    Wow!!!! Ziet er allemaal vet uit!! Geniet ervan! Xx

  • 18 Mei 2011 - 12:32

    Mo:

    Hola Mirthe,

    Alweer veel meegemaakt in de eerste week! Goed dat je je vermaakt. Veel succes met Spaans leren en je duikbrevet halen. Foto's zien er goed uit!

    bisos, x

  • 21 Mei 2011 - 06:05

    Nellie De Haan:

    wat leuk om je te volgen.douce en de wc wat lekker primitief.de wc was vroeger bij ons ook zo.
    Zat alleen beter in elkaar.Wat doe je veel indrukken op.Geniet nog maar goed van dit alles,en de groetjes van mij.

  • 22 Mei 2011 - 00:30

    Zus:

    Ik wacht alweer op het nieuwe verhaal....

  • 22 Mei 2011 - 08:11

    Leonie:

    Ik ben ook alweer benieuwd naar je nieuwe verhaal.
    In korte tijd heb je toch al veel gezien.
    Mooi hoor.

    Groetjes Leonie

  • 22 Mei 2011 - 16:16

    Hanneke Blok:

    Hallo Mirthe,

    Wat leuk dat ik al je avonturen kan volgen. Leuke verslagen en super mooie foto's. Ik blijf je zeker volgen en wens je heeeel veel plezier op je verdere reis (en avontuur!!!)

    Groetjes de Buurvrouw!

  • 13 Juni 2011 - 15:35

    Nel:

    Hallo Mirthe,

    Ik heb nog geen tijd gehad om alles te volgen, we hebben een beetje hektische tijd gehad met Roelof. Inmiddels gaat het wat beter. We gaan zo lekker wokken met je vader en moeder. Voor het eerst weer even weg. Maar wat een geweldige reis heb je weer. Fijn dat je je weer zo goed vermaakt. En ook mooie foto's joh. Ik vind het heel interessant allemaal en ga je vanaf nu dan ook weer helemaal volgen.
    Ik wens je nog heel veel plezier en een geweldige reis verder toe. En nog steeds geen tante he, we wachten hier met smart. Natuurlijk ook van Roelof de groeten en heel veel kussen van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

me

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 107846

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 21 December 2014

Wereldreis

09 Mei 2011 - 01 September 2011

Een nieuw avontuur...

02 April 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: