Time flies, het eerste gedeelte van de rondreis - Reisverslag uit León, Nicaragua van me mirthe - WaarBenJij.nu Time flies, het eerste gedeelte van de rondreis - Reisverslag uit León, Nicaragua van me mirthe - WaarBenJij.nu

Time flies, het eerste gedeelte van de rondreis

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

17 Augustus 2011 | Nicaragua, León

Jaja, we zijn nu ruim een week onderweg en de rondreis door Costa Rica zit erop! Vandaag zijn we van Monteverde in Costa Rica, naar Leon in Nicaragua gereisd! Zoek dat maar eens op, maar dat is best ingewikkeld hoor! Gelukkig hadden we tickets gekocht bij een busbedrijf die door heel Midden-Amerika reist, wat nog wel spannend was omdat we veel slechte verhalen hadden gehoord dat ze je wel eens kunnen laten staan in de middle of nowhere langs de weg… Maar toen we eenmaal in de juiste bus zaten, konden we wel blijven zitten helemaal tot aan Managua, de hoofdstad van Nicaragua, dat bespaarde bijna een hele dag extra reizen!! Vanaf daar hebben we een taxi genomen naar Leon, de taxichauffeur was eerst nog een beetje terughoudend, maar na een gratis maaltijd bij de McDonalds en interesse in zijn kinderen kwam hij los en vertelde hij alles wat ik maar wilde weten over Nicaragua, reizen in Midden-Amerika en zijn we nog 2x gestopt om op uitzichtpunten foto’s te kunnen maken. En dat was mooiiii!!! Ik denk dat dit de mooiste “lucht” is die ik ooit heb gezien, alsof de wolken in brand stonden! Ben echt wel blij dat ik me in ieder geval kan redden in het spaans, want daar hebben we al vaak voordeel van gehad. Niet alleen omdat mensen gelijk een stuk vriendelijker worden wanneer je met ze probeert te praten in hun eigen taal, maar ook omdat het al erg vaak is voorgekomen dat men geen engels kan hier! Maar goed, we hebben een hoop gedaan afgelopen week dus laat ik snel beginnen met het verhaal.

De eerste dagen dus in Turrialba doorgebracht, maar daar had ik de vorige keer al over geschreven. Raften en de vulkaan bezoeken en voor mij nog iets meer tijd om afscheid te nemen van alles en iedereen…

Na Turrialba was de volgende stop Puerto Viejo. Ja, je leest het goed, de plaats die ik 2x heb ingewisseld voor Bocas, was nog wel een 4e bezoekje waard! Ja, zo slecht heb ik het daar dus echt niet gehad hoor, Bocas was voor mij alleen een stukje leuker! Was ook wel een beetje thuisgevoel weer naar de Caribbische Kust (voor zover je het thuis kan noemen na 2 maanden)! Helaas was het weer die dagen niet optimaal, maar ook weer niet zo slecht dat we niks hebben kunnen doen. We zijn er 4 nachten gebleven en hebben elke dag wat leuks ondernomen.

De eerste dag hebben we het Rescue Center bezocht. En ja dit keer kon ik het aapje wel aanraken (de vorige keer mocht dat niet i.v.m. mijn hoesten)! Mochten mensen ooit naar Puerto Viejo gaan, zeker het rescue center bezoeken! De mensen daar redden dieren vanuit de hele omgeving, om ze daarna weer vrij te laten in de natuur. Alle entree gaat naar het centrum om te kunnen blijven bestaan. Misschien dat ik er ooit nog terugkom om vrijwilligerswerk te gaan doen, lijkt me erg dankbaar werk! De dag erna gingen we naar de Cataratas van Bri Bri, oftewel de watervallen. Erg mooi en bij deze was ik nog niet geweest, dus dat maakte het voor mij ook weer leuker!!! Rik en ik hebben er nog gezwommen en gedoucht onder de waterval. De laatste dag was het tijd voor een bezoekje aan Cahuita. Ook daar was ik al eerder geweest, de jungle die direct naast het witte strand en blauwe zee ligt! Helaas was het bewolkt, maar gelukkig wel droog. De vorige keer had ik er vooral veel brulapen gezien, maar deze keer was het de jackpot! Naast veel brulapen, ook nog wasbeertjes en een luiaard met een kleintje gezien. Schijnbaar is dat zeldzaam want ze krijgen maar eens in de paar jaar kleintjes! In Puerto Viejo hebben we natuurlijk nog 2x gegeten in Flip Flop’s, mijn meest favoriete restaurant van mijn hele trip! Ook zijn we nog 2x uitgeweest, wat ook erg gezellig was.

Na Puerto Viejo stond Tortuguero op het programma. Erg toeristisch, omdat je hier gegarandeerd schildpadden kan zien nestelen (in het juiste seizoen). De boottocht er naartoe was erg mooi, 4 uur lang op een boot, door de jungle, tussen mangroves door, met tropische vogels die over en langs je heen vliegen en kaaimannen en krokodillen die aan de kant van het water hongerig naar je loeren… Ok dat laatste was niet waar, maar ze lagen wel aan de kant van het water te loeren! ’s Avonds de schilpaddentocht gedaan, ik vond het zelf een beetje tegenvallen, omdat mijn schildpadmomenten in Bocas nog steeds op nummer 1 staan van gaafste dingen die ik heb gedaan tijdens mijn trip en het erg moeilijk is om dat dus te overtreffen. Het was erg toeristisch, over het hele strand verspreid waren groepen mensen die voor een bepaalde tijd mochten gaan kijken naar de schilpadden.Terwijl wij in Bocas het hele strand voor onze groep hadden en de 1e keer ook bijna het hele strand hebben afgestruind om er uiteindelijk 1tje te kunnen vinden (de 2e keer hadden we zo’n geluk dat alles binnen een paar honderd meter om ons heen gebeurde). Maar goed, het was niet alleen maar negatief hoor, het was nog steeds erg bijzonder om te zien hoe zo’n groot beest zoveel moeite doet om eieren te leggen. Het was dit keer niet de leatherback die we zagen nestelen, maar een green turtle, dus die kunnen we ook weer bij de lijst “gezien” zetten! Rik en Dagmar vonden het ook erg mooi, dus het was het zeker waard… De volgende ochtend moesten we vroeg op om een kanotocht te doen. Onbeschrijfelijk hoe de zonsopgang boven een woud is, gezien vanaf het water… Eigenlijk heb ik zoveel gezien hier op mijn reis wat niet te beschrijven valt en waarbij foto’s niet genoeg zijn, dat ik vind dat jullie allemaal maar gewoon een keer hierheen moeten komen!!! Echt een aanrader! Maar goed, de kanotocht dus; kaaimannen, leguanen, schilpadje, tucans, papagaaien, brulapen, white head capucine apen, veel morfe vlinders (die grote blauwe die zo groot zijn als je beide handen bij elkaar), een wasbeer en enorm mooie jezushagedissen (die noemen ze zo omdat ze over het water kunnen rennen!), zie natuurlijk de foto’s!

Diezelfde dag naar La Fortuna, ja diezelfde La Fortuna als een van mijn vorige verhaaltjes… Daar hebben we 2 nachten doorgebracht. Dit keer geen rennende gids, geen hike naar de vulkaan Arenal, nauwelijks regen, maar een enorm relaxte dag in de Baldi Hotsprings, de natuurlijk verwarmde baden. Ok, ik heb vaak gezegd dat je iets moet nazoeken op google, maar dit is echt het google-en waard! Voor slechts 25 dollar p.p. hebben we daar een hele dag doorgebracht incl. een enorm uitgebreid dinee met vruchtensapjes! Dat zouden we eens in Nederland moeten invoeren! Hmm alleen hebben we dan ook nog een vulkaan nodig… Wel erg grappig trouwens, na het eten begon het echt te storten zoals het hier alleen maar kan regenen en heel veel mensen probeerden hun hoofd/haar te beschermen tegen de regen met een handdoekje! Ok, niet grappig? Bedenk even dat iedereen de hele dag in door de natuur verwarmde baden heeft gezeten (puur natuur, net als regen!) incl. natte haren en natte kleren, waarom zou je jezelf moeten beschermen! En er was bijna niemand die dat natuurlijke instinct niet had, ghehehe.

Gisteren verder naar Monteverde, waar de bekendste canopy tour van Costa Rica is. Ik had dit inderdaad al 2x eerder gedaan in Zuid-Afrika (mijn trouwe fans wisten dit natuurlijk gelijk al), maar na een beetje saai begin, kwamen er toch hele leuke lange stukken over een vallei, zo mooi! Ook zat er nog een tarzan swing in, letterlijk slingeren als tarzan (alleen dan in een tuigje) aan een boom in de jungle. Na deze gave dingen sloten we af met de Superman. Met je armen alleen vrij, maar je benen en rug vast aan een touw, ga je met je buik naar beneden, alsof je écht vliegt, in een razendsnel tempo over een enorme vallei heen. En natuurlijk niet op een paar meter hoogte, nee wel een paar honderd meter hoog, echt te gaaf!

Ja en toen vandaag naar hier! Morgen gaan we volcanoboarden en dan alweer door naar Honduras. Toch wel erg snel allemaal, dat landhoppen, maarja daar hebben we bewust voor gekozen. En!!! Nog een goede reden voor mij om nog eens naar Midden-Amerika te komen om alles nog eens uitgebreider te bezoeken! Tot nu toe is het erg veel reizen i.c.m. veel activiteiten. Kan soms erg vermoeiend zijn, maar ik haal zoveel energie uit al die gave dingen, dat ik dit nog wel een tijdje volhoud…
Helaas is die tijd alweer bijna om, maar niet voordat we de ruines van Tikal hebben gezien in Guatamala en uitgebreid hebben gedoken in Belize, the Blue Hole. Daar heb ik ook zin in, lekker weer mijn pas gekregen duikbevret gebruiken! Eigenlijk alleen maar leuke dingen op het programma, vandaar dat de tijd nog steeds blijft vliegen… Dus bereid jullie maar vast voor, over erg korte tijd ben ik weer in NL, geniet nog even van de rust!

Adios, y tal vez hasta luego, espero que si!
Muchos besos a todos!!
Chaito, Mirthe

En natuurlijk ook namens Dagmar en Rik…

  • 18 Augustus 2011 - 04:36

    Me Mirthe:

    Helaas kan ik de foto's niet uploaden hier van de canopy tours, die volgen nog een andere keer... Adios!!!

  • 18 Augustus 2011 - 06:41

    Mam:

    Weer leuk om te lezen. Fijn dat jullie zoveel leuke dingen doen. Goeie rondreis verder en genieten samen enne.....voorzichtig hè!

  • 18 Augustus 2011 - 08:36

    Sandra:

    Super!!!!!!!!!!! Nog heel veel plezier samen en geniet zolang het nog kan!!!!

  • 18 Augustus 2011 - 12:57

    Nathalie:

    hola prima,
    leuk hoor. Ga vanavond het verhaal eens lekker rustig zitten lezen, en de fotos bekijken maar heb nu even al stukje van het begin gelezen.
    Viel spaß noch.
    LG

  • 19 Augustus 2011 - 09:24

    Bianca:

    Hola prima,
    Ja het is gelukt hoor.... ben nog jaloerser!!! Wat maak je toch super gave dingen mee!!
    En ook zo leuk dat je dat nu met je zus en Rik kan delen. Kan me heel goed voorstellen dat je weer terug wil om alles nog een keer te beleven!!
    Ik zou er ook heel graag een keer naar toe willen, maar denk dat dat de komende jaren niet gaat gebeuren... :-) (komende jaren wordt het vooral kamperen denk ik, ook leuk... )
    Fijn dat je je zo goed kunt redden in het spaans! Heb je echt een voordeel mee... Dat merkte ik toen ook in Mexico, toch best toeristisch, maar engels is gewoon te moeilijk voor ze. En als je hun taal spreekt doen ze toch een stapje extra... Gewoon van profiteren!
    Heel veel plezier nog!
    Groetjes van Bianca

  • 20 Augustus 2011 - 19:12

    Tineke:

    T Is bijna niet te overtreffen ..... zo mooi,geweldig. Geniet er nog maar lekker van.Dagmar en Rik ook nog veel plezier .Groetjes Kolkjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

me

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 107732

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 21 December 2014

Wereldreis

09 Mei 2011 - 01 September 2011

Een nieuw avontuur...

02 April 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: