Even bijkomen in Thailand en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van me mirthe - WaarBenJij.nu Even bijkomen in Thailand en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van me mirthe - WaarBenJij.nu

Even bijkomen in Thailand en Kuala Lumpur

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

10 Oktober 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal!

Het is alweer een maand geleden sinds het vorige verhaal over Myanmar, terwijl het voor ons gevoel gisteren was. De tijd vliegt voorbij en wij zijn ook de laatste maanden in razend tempo door de vele landen, steden en dorpen gevlogen, tot nu.

Hoewel dat misschien raar klinkt voor velen, was Thailand het moment om “even bij te komen”. Vanwege het soms hoge reistempo, de vele mensen die we ontmoeten, het constante geregel voor de volgende bestemming en de ontzettend mooie indrukken, hebben we zo af en toe een plek nodig waar we langere tijd zitten om gewoon even bij te komen! Niks doen en gewoon genieten van alles wat we al hebben gedaan en gezien!

We begonnen aan onze “bijkom-tijd” in Chiangmai, Thailand. Hoewel ik nu de indruk heb gegeven dat we niets hebben gedaan, moesten we natuurlijk wel langzaamaan ontwennen. Van de een op andere dag ineens niets te doen hebben, dat gaat gewoonweg niet, dus hebben we in Chiangmai een Thaise kookcursus gedaan (ja het is echt waar, voor iedereen die mij kent, de open mond van verbazing mag nu weer dicht), hebben we ge-ziplined en een dagje van de rivier geraft. Superleuke activiteiten allemaal ( zie de foto’s; helaas niet van het raften) en geen slechte manier om af te kicken van ons hoge reistempo!

We verbleven een hele week in Chiangmai (na meerdere verlengingen) en naast de genoemde activiteiten, bezochten we bijna elke avond wel de markt. Op deze markt was ook een ladyboyshow, erg grappig om te zien!

Ook ondernamen we een spectaculaire survivaltocht over de speciale wekelijkse zondagmarkt, waar echt een enorme hoeveelheid kraampjes staan, waar een nog grotere hoeveelheid publiek rondloopt die, zoals dat gaat in Azië, allemaal dóór je heen willen lopen, in plaats van om je heen.
De goede vrijdagmarkt in Deventer zou je uitgestorven kunnen noemen in vergelijking met deze markt en we waren dan ook blij dat we laat waren gegaan, want na ruim een halfuur survivallen konden we eindelijk een looppad onderscheiden, doordat de mensen langzaamaan naar huis gingen. De verleiding was natuurlijk erg groot, dus moesten we ook weer wat souvenirs en andere prullaria meenemen.

Na Chiangmai gingen we naar de Thaise eilanden, Koh Tao (ja, die van de moord op de Britse jongeren) en Koh Panghang. Eenmaal aangekomen hing er een vreemde sfeer op Koh Tao. Misschien wel vanwege de moord, of misschien was dat slechts ons gevoel, maar het was er uitgestorven en toeristisch tegelijk! Schijnbaar waren veel toeristen van het eiland gegaan na de moord en de Thaise bevolking klampte hierdoor elke toerist nog eens extra aan, om maar iets te kunnen verdienen.

Eigenlijk hadden we hier al snel genoeg van, totdat we, op onze één na laatste dag op Koh Tao, afsloten met een georganiseerde snorkeltocht. We gingen de hele dag om met een groepje mensen (een Amerikaanse, een Duitse en een Oostenrijker) die allemaal op een resort verbleven ergens anders op het eiland. Zij waren erg enthousiast over het eiland en hun verblijf en dus besloten we daar dan ook maar eens heen te gaan. Dat was de beste keuze die we hadden kunnen maken en uiteindelijk bleven we er zelfs een hele week!

Er was een infinity zwembad (uitzicht op zee, waardoor het lijkt alsof er geen einde komt aan het bad) en een superstrand met een privébaai, waar we elke dag urenlang hebben gesnorkeld!

Op Koh Panghang gingen we zo nog even door. Ook hier was een infinity zwembad en hebben we genoten van het mooie weer! Naar dit eiland gingen we met name om de Half Moon party eens mee te kunnen maken. Het eiland staat bekend om de Fullmoon feesten, de nummer 1 plek ter wereld schijnbaar, maar vele mensen vinden de Half Moon op Koh Panghang eigenlijk leuker. Wij kunnen dit helaas niet vergelijken omdat we gewoonweg niet op tijd in Thailand waren om Fullmoon mee te maken en alweer gepland hadden op Bali te zijn als de volgende Fullmoon er was. Oftewel, de Half Moon moesten we meemaken. En dat hebben we gedaan ook…

Een superleuk feestje middenin de jungle, met allerlei mensen die neonkleurtjes aan hebben en zichzelf hebben beschilderd met glow in the dark verf. Daarnaast ontbraken de buckets (emmertjes) met mixdrankjes ook niet, dus werd het erg gezellig! Conclusie: zeker leuk om een keer mee te maken!

Naast het feest hebben we tijdens onze vijf dagen op Koh Panghang weer eens gedoken. We hoopten een whaleshark te kunnen zien, die er de laatste maand meerdere keren gespot was, maar helaas... Wel zagen we een supergrote kwal (wel anderhalve meter groot en dik) en allerlei andere gave vissen en koraal.

Na ruim 3 weken kwam er alweer een eind aan onze “bijkom”tijd en gingen we met een combinatie van taxi-boot-bus-minivan-minivan op weg naar Phuket. Hiervandaan vlogen we de volgende dag door naar Kuala Lumpur, Maleisië.

In Kuala Lumpur pakten we ons oude reistempo weer op! We zijn er 2 nachten gebleven, bijna 3 hele dagen. We hebben de vele winkelcentra bezocht, de hop on, hop off bus tocht gedaan en een bezoekje gebracht aan de Petronas Twin Towers. Dit hadden we erg goed gepland, voordat we zouden gaan vliegen, dus waren we extra vroeg opgestaan om alles op tijd te halen. De twee dagen ervoor waren namelijk feestdagen en waren ze gesloten voor publiek. Helaas bleek bij aankomst (precies op tijd volgens onze strakke planning) dat veel mensen al online hun kaartjes hadden gekocht en er pas weer mogelijkheden waren tegen de middag om helemaal bovenin de toren te kunnen komen. Een kleine teleurstelling dus, want dan zouden we al moeten vliegen. We besloten dat het een goede reden was om nog maar eens terug te komen naar Azië!

En toen kwam het moment alweer dat we vlogen naar Bali, waar we ons laatste gedeelte van de reis gaan doorbrengen. Inmiddels is Eriks familie aangekomen, waar we op Bali allerlei leuke dingen mee gaan doen. Heel erg leuk om ze weer te zien en ook erg fijn (en lekker!!!) dat we nu weer wat spullen van thuis kregen (thanks pap & mam).

Na de familytime zullen we gaan starten met 3 weken vrijwilligerswerk, waarna we meerdere opties hebben voor de tijd daarna. De opties zijn; een rondreis door Indonesië en Borneo, duiken en snorkelen in West Papoa, jaarlijkse krabbentocht zien op Christmas Island en een stedentocht naar Hong Kong (ja we weten dat het daar nu onrustig is!) en Macau. Geen idee wat het gaat worden, misschien wel een combinatie van al het bovenstaande, maar dat horen jullie vast de volgende keer.

Wat vast staat is dat we na deze periode af gaan sluiten op Koh Phi Phi (ander eiland van Thailand) en Phuket, waarna we doorvliegen naar Helsinki, Finland. Dit zal echt onze allerlaatste bestemming zijn voordat we aankomen op Amsterdam op 21 december. De vlucht is officieel geboekt, we komen terug…!

Daar gaan we voorlopig nog even niet aan denken, we gaan nu eerst nog verder genieten de komende twee maanden van alle mooie plekken die we nog gaan zien. Bedankt weer voor het lezen en voor al jullie leuke reacties via de site, facebook en whatsapp. Tot de volgende keer weer!

Xx Erik & Mirthe

• 10 Oktober 2014 - 09:05

Dagmar:

Hey M&E,

Supercool al die foto's weer en het verhaal natuurlijk ook :)! En lekker gerelaxed. Daar ben je dan wel aan toe ja ;).
    Veel plezier met Erik's family en heel veel plezier nog maar weer de aankomende maanden!

Gelukkig nog maar 2 :p.

XX D

• 10 Oktober 2014 - 14:11

Astrid:

Weer genoten van jullie verslag. Wel een keertje slikken bij het stukje dat Erik zijn familie is aangekomen! Ben wel een beetje jaloers! Maar geniet van jullie tijd samen met hun en veel plezier bij het vrijwilligerswerk. Dat komt vast goed als het met honden is!

Weer een dikke knuffel. XXX

• 10 Oktober 2014 - 15:32

Mo:

Mooi verslagje Mirthe en Erik! Weer even een update gekregen waar jullie uithangen en wat er nog op het programma staat. Ik zal aankomende maand ook de Helsinki gids doornemen, maar in vergelijking met wat jullie allemaal al hebben gezien, zal dit niet een hoogtepunt zijn. Je hoort van me. Voor nu: geniet van Indonesië en succes met het vrijwilligerswerk. xx

• 12 Oktober 2014 - 18:37

Sandra:

Wow wat een gave dingen doen jullie toch! Nog heel veel plezier en geniet van de laatste maanden!
    Dikke kus Sandra en Luuk