Tyfoon Ruby - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van me mirthe - WaarBenJij.nu Tyfoon Ruby - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van me mirthe - WaarBenJij.nu

Tyfoon Ruby

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

06 December 2014 | Filipijnen, Oslob

Daar zijn we alweer! Veel sneller dan verwacht zijn we uit de Filippijnen vetrokken en ik wilde jullie even een update geven. Tyfoon Ruby gooide namelijk roet in het eten, of beter gezegd, blies roet in het eten, want precies de aankomende dagen zou zij over de hele Filippijnen heen razen en dus hebben we besloten onze vluchten om te boeken en eerder te vertrekken naar Thailand. We wilden het risico niet lopen. Op dit moment zijn we veilig en wel op Kuala Lumpur, op onze overstap aan het wachten naar Phuket, maar we zijn dus ver buiten het bereik van de tyfoon. Oftewel geen zorgen!

Als ik dan toch bezig ben met een update kan ik gelijk wat meer vertellen over onze afgelopen dagen, dacht ik zo. De eerste paar dagen hebben we lekker genikst in Cebu, een redelijke grote stad.
De twee weken ervoor van Komodo, Java, Borneo en Hong Kong hadden ons behoorlijk vermoeid, wat niet zo gek is, omdat we het merendeel van de nachten slechts 5uur slaap haalden.
We besloten een nachtje te verlengen en daarna nog een, gewoon omdat de kamer ons zo beviel en met name de kabeltv, waarop we gedurende die dagen ongeveer 15 films hebben gekeken!
Klinkt misschien als verspilling van tijd op de Filippijnen, maar wij hebben natuurlijk het afgelopen jaar nauwelijks tv gekeken, dus als je dan ineens de beschikking hebt over zoveel tvkanalen met ook nog eens de nieuwste films, tsja, dan is dat best wel een luxe manier van bijkomen en was de keuze voor ons makkelijk gemaakt.

Na 3 nachtjes besloten we om naar Oslob te gaan, waar we nog ruim 5 dagen zouden doorbrengen. Bij het weggaan uit Cebu las Erik echter in de krant bij de receptie dat er een tyfoon (orkaan) aankwam. Met grote koppen op de voorpagina werd gewaarschuwd dat er een paar eilanden geëvacueerd werden en dat iedereen het nieuws in de gaten moest houden. Best handig om te weten dus!

Bij aankomst in Oslob vertelden de mensen dat de tyfoon er inderdaad aan zat te komen, maar zij zich niet zo zorgen maakte. Oftewel, wij waren ook redelijk gerustgesteld. We planden onze whaleshark ontmoeting voor de volgende ochtend en liepen door het gezellige kleine dorpje heen.
’s Avond speelden we nog een potje kaarten en toen we naar bed gingen checkten we nog het laatste nieuws over de orkaan. Volgens de voorspellingen leek hij wat af te nemen, maar nog wel recht op ons af te komen. Een beetje onrustig ging ik slapen en de volgende ochtend voor de whaleshark ontmoeting gingen we nog eens alle sites af op zoek naar nieuwe informatie. Het was overduidelijk dat de tyfoon niet meer van richting ging veranderen, maar het was onduidelijk hoeveel last wij er van zouden krijgen. Eén ding stond wel vast, onze geplande vluchten zouden bijna zeker niet doorgaan. Dus boekten we onze vluchten om en besloten we z.s.m. weg te gaan, na de whaleshark ontmoeting.

Die ontmoeting was supergaaf! Enorme maar dan ook echt enorme beesten die gevoerd werden (daarom zijn ze altijd op die plek) zwommen om ons heen. Vooraf werd er door sommigen gewaarschuwd dat het slecht was voor de beesten, dat het niet natuurlijk is, dat ze littekens hadden van de propellers van de boten, etc. We kregen van tevoren echter een duidelijke briefing. Geen flits op je camera, geen zonnebrand en altijd 4meter afstand proberen te houden. De boten bleken helemaal geen propellers te hebben, maar waren doodnormale peddelbootjes, bijzonder hoe mensen er dan een verhaal van maken dat de beesten littekens hebben van de bootjes?!

Elke fanatieke duiker wil in zijn leven graag een whaleshark zien en dit was de grootste kans om ze te zien. Ons maakte het ook helemaal niks uit dat het niet zo “wild” was, we konden ze zien en met ze zwemmen en het was enorm gaaf! Zie de foto’s!

Na dit moment werden alle boten binnengehaald met de mededeling, we gaan nu stoppen want de tyfoon komt eraan! Jullie zijn de laatste groep voor de komende paar dagen. Wat als we dus hadden besloten nog een dagje te genieten van onze kabeltv in Cebu? Dan hadden we deze hele trip voor niks gemaakt! We waren echt ontzettend blij dat we alles nog precies op tijd gehaald hadden en dit hoogtepuntje mee hebben kunnen pakken, want dat was het. Daarna dus gelijk weer terug naar Cebu voor onze vlucht naar Manilla, vanwaar we vanochtend zijn vertrokken naar Kuala Lumpur.
En dat is dus waar ik nu zit te typen…

Geniet van de foto’s, wij gaan nu, in veiligheid, genieten van onze laatste weken aan het strand van Thailand! Tot snel,

Xx Erik en Mirthe

• 06 December 2014 - 10:18

Dagmar:

Gelukkig dat jullie daar weg zijn! (En handig dat Erik Filippijns kan lezen ;p). Wel weer een vette ervaring! Veel plezier maar weer de laatste 2 weekjes...niet te bruin worden ;)

• 06 December 2014 - 10:29

Romy:

Lees nu pas je stukje na je whaleshark foto al op facebook te hebben gezien. Goed dat jullie weg zijn! Maar wat een verschrikkelijk mooie dieren zeg! Die tekening op het lichaam en die indrukwekkende grootte. Fijn dat jullie het nieuws enzo zo goed in de gaten hebben gehouden en op tijd weg zijn gegaan en wel super dat je dit nog wel mee hebt kunnen maken. Al met al toch nog geluk gehad dan. Nu nog lekker genieten van jullie llaatste 2 weken en ik sluit me volledig bij je zus aan: niet te bruin terugkomen he?! Dat je ons met de foto's al jaloers maakt vooruit maar je kunt te ver gaan he?! ;) Groetjes aan erik!

• 06 December 2014 - 11:15

Astrid:

Zo opgelucht dat jullie daar weg zijn!!
    Maar wat moet dat een ervaring zijn met die whalesharks. Ik zou niet durven!!!!
    Alle foto''s zijn gaaf maar die waar je wordt opgegeten ziet er echt leuk uit. Deed me aan iemand denken. oh ja ..... Jonas.
    Geniet nog lekker van jullie strandvakantie en tot heeeeeel snel.

Dikke knuffel weer.xx

• 06 December 2014 - 15:04

Leonie:

Gelukkig dar jullie op tijd het vliegtuig hebben genomen.
    Geniet van jullie strandvakantie en goede vlucht terug naar huis

Groetjes Hans en Leonie
    en een dikke knuffel van Bumper maar vooral van Nala

• 06 December 2014 - 22:28

Tineke:

Zo mooi op tijd weg daar ! Wat n prachtige fotos weer . Nu nog lekker genieten van jullie laatste dagen ,aftellen! groetjes T