De eerste week - Reisverslag uit Quito, Ecuador van me mirthe - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Quito, Ecuador van me mirthe - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg me

09 Februari 2014 | Ecuador, Quito


Toen we besloten om samen te gaan reizen leek het wel een eeuwigheid te duren voordat Erik eindelijk naar Nederland kwam en we echt met de laatste voorbereidingen konden beginnen. Nu zit de eerste week er al weer op! Ik zal zo vertellen wat we allemaal hebben gedaan, maar eerst wil ik iedereen bedanken voor het geweldige afscheid!

Iedereen op mijn werk; collega’s, patiënten en fysiofitters, heel erg bedankt! Ik heb erg veel mooie woorden, adviezen en tips gekregen, maar ook veel kaartjes, kadootjes, chocola (ben nu al hard aan het werk om dat er weer af te krijgen voor als ik binnenkort in de bikini moet haha), geld etc. etc.
Ik schreef het ook al eerder bij mijn vorige reizen, het voelt erg vreemd om zoveel te krijgen als je zo’n mooi vooruitzicht hebt als een wereldreis. Maar ons hoor je niet klagen, we vinden het erg leuk hoor en hebben er veel aan, heel erg bedankt allemaal!!!

Ook een bedankje aan vrienden en familie, bedankt voor de telefoontjes, appjes, smsjes, de kadootjes, de mooie tekeningen van Fedde, het geld en de opkomst op ons afscheidsfeestje! Aan een aantal mensen die erom vroegen hebben we gevraagd om geld voor “een activiteit of spullen” tijdens onze reis. Zo hebben we van mijn donderdagavond 19u groep de opdracht gekregen om speelgoed te kopen voor de kinderen op de Galapagos (of ergens onderweg). Van familie en vrienden moeten we onder andere “cuy” eten in Ecuador (zoek dat maar eens op), het koningslied zingen op de Chinese muur, ons in Thailand laten masseren, speelgoed of andere bruikbare spullen kopen voor kinderen (zoals potloden) onderweg, etc etc. Erg leuke opdrachten allemaal, die we dus allemaal gaan doen de komende tijd. Mocht je ons nog willen sponsoren met een activiteit, laat het maar weten, zolang we op reis zijn, doen we alles… Nouja bijna alles :D En we schrijven er natuurlijk over op deze site!

Mijn familie (maar met name Dagmar en Rik) heeft een spel bedacht voor tijdens de reis. Zo moeten we onderweg allerlei foto’s maken van activiteiten of plaatsen waar we zijn. Hier krijgen we dan “stempels” voor en die stempels kunnen we weer inleveren, zodat we een bepaalde activiteit ergens kunnen “kopen”. Zo kunnen we bijv. sparen voor een unieke wandeltocht in Mongolië.
Hoe dat allemaal gaat lopen, zullen we natuurlijk ook gaan bijhouden hier.

Toen was het eindelijk zover!! Na dit erg leuke afscheid van iedereen gingen we op maandagochtend 3 februari heel vroeg op weg naar Schiphol met zijn vijven in de auto, inclusief 2 grote backpacks en 2 rugzakken. Gelukkig viel het afscheid daar mee, waarschijnlijk omdat we op 22 maart voor 5/6 dagen terug zijn in Nederland om dan voor onbepaalde tijd weer verder te gaan naar Rusland/Azië.
De vliegreis echter, viel niet mee, want op het einde hadden we redelijk wat turbulentie, waardoor ik heel erg blij was dat we in Quito aankwamen en even een uurtje konden bijkomen, voordat we weer verder vlogen (voor de familie: ik kreeg het idee dat onze terug van Egypte zich zou herhalen, gelukkig was dat niet het geval). Eenmaal aangekomen in Guayaquil, zijn we dan ook redelijk snel in slaap gevallen.

De volgende dag in Guayaquil hebben we de stad verkend. Er is een parkje waar allemaal iguanas (leguanen) te vinden zijn. Erg bijzonder dat die beesten daar zo blijven, terwijl ze ook ergens anders heen zouden kunnen, maar schijnbaar vermaken ze zich prima, want overal waar je kijkt zie je ze zitten. Een tip voor iemand die er ooit komt, loop niet onder de bomen door, ze zitten namelijk letterlijk overal en kunnen ineens besluiten te plassen… Zo’n douche wil je denk ik niet hebben!!!
Naast het rondlopen, het kopen van slippers (mijne waren bij aankomst ineens kapot??), het kopen van een Ecuadoriaans SIM kaartje (ons nummer is 0593-0986415785), het doen van boodschappen, zijn we ook nog naar de botanische tuinen geweest. Erg mooi en ik kan niet wachten totdat we de jungle in gaan over een week…

De jungle moest nog even wachten want we gingen eerst naar Banos. Een plaatsje die me via via was aangeraden en waarover we allebei al meer hadden gehoord. Nadat alles gewoon in 1x goed ging met de bus, hoewel dat in eerste instantie niet zo leek (een andere buschauffeur zei dat onze bus pas 3uur later zou gaan, maar misschien lag dat dus aan mijn spaans haha), inclusief een overstap in het donker in Ambato, waar we persoonlijk begeleid werden naar de volgende bus, kwamen we aan in een erg klein dorpje in een dalletje tussen de enorme bergen van de Andes, Banos dus. We wilden graag naar de thermale baden daar, maar aangekomen bleek dat je ook kon canyoning (van watervallen afspringen, abseilen etc). Oftewel dat gingen we doen! De volgende ochtend hadden we er toch eigenlijk geen zin meer in. Dat vele reizen in korte tijd zorgde voor ontzettende vermoeidheid en dus gingen we maar bijslapen en rondlopen door Banos. Het is echt een mooi plaatsje tussen de bergen, met veel watervallen die van die bergen afkomen. Daarnaast ligt er ook een actieve vulkaan die af en toe knalt. Wij hebben 2 knallen gehoord en gezien terwijl we er waren, dat was wel indrukwekkend. Tijdens het rondlopen besloten we een broodje te gaan halen en tijdens het wachten zagen we een “activiteiten winkeltje”. Er ging een canyoning tour ook in de middag. We dachten dat we veel te laat waren, maar we hadden precies genoeg tijd om ons broodje te eten, spullen te halen en alsnog mee te gaan. Een erg spontaan besluit dus!
Ik heb zelf al een keer eerder canyoning gedaan toen ik vrijwilligerswerk deed in Costa Rica, maar deze keer ging het heel anders. We gingen van slechts 3 watervallen af, maar de manier waarop was echt supergaaf! (Ja daar is mijn stopwoordje gaaf weer). De eerste gingen we abseilend af, de tweede gingen we glijdend alsof het een glijbaan was en de derde…. Was een sprong achteruit van 45m!
Het werd ons allemaal uitgelegd in het spaans, maar ik begreep maar niet waar we zouden blijven als we sprongen. Ik begreep dat er iets was met water en hij zei ook dat er “niks” was. Dat begreep ik niet, waar zouden we blijven dan? Maar na de sprong werd het duidelijk. Je moest je laten vallen, of achteruit springen en dan ging je al hangend in de waterval naar beneden aan een touw om je middel. Echt supergaaf om in een waterval te hangen en wat een uitzicht!!
Toen we hiervan terugkwamen besloten we om, samen met heel wat Ecuadorianen, naar een van de thermale baden te gaan. Dit is een zwembad verwarmd door de vulkaan, eigenlijk een soort van spa. Tijdens het badderen ging de zon onder en lagen we lekker verwarmd in het bad te kijken naar de waterval die recht naast het bad langs ons heen kletterde. Op dat moment dacht ik, als we dit al allemaal hebben gezien en gedaan in onze eerste paar dagen, wat kunnen we dan allemaal nog meer verwachten!? Hoe gaaf!!

Na Banos gingen we naar Quito. We kwamen aanlopen en binnen 5 minuten vertrok de bus, we hebben tot nu toe echt geluk met onze aansluitingen tot nu toe! Wat ook erg bijzonder is, dat we hier ondertussen al heel wat uren in de bus hebben gezeten. Van Guayaquil naar Banos (ruim 7uur), van Banos naar Quito (5 uur) en van Quito naar Tena (5 uur). Voor de reis naar Quito betaalden we 7 dollar. Ik zal het nog 1x herhalen, 7 dollar, voor 2 personen!!! Ik ben met Erik laatst van Colmschate naar Deventer Centraal gegaan met de bus voor 6 euro!!!! Het is dus gewoon goedkoper om 5 uur in de bus te zitten dwars door het Andes gebergte heen dan van Colmschate naar Deventer te gaan. Volgens mij is er iets mis met ons openbaar vervoer?
In Quito besloten we de volgende dag naar Mitad del Mundo te gaan. De evenaar! Zoals ik het begrepen heb, kun je op andere plekken in de wereld (behalve in Tanzania?) de evenaar niet bezoeken vanwege het klimaat/ de begroeiing. Maar vanwege de Andes kan dat in Ecuador wel, want op Mitad del Mundo heerst een gewoon landklimaat, zonder begroeiingen. Nadat we, sorry ik vind het zo bijzonder dat ik het gewoon nog een keer wil benoemen, voor ongeveer 80cent met zijn tweeën, anderhalf uur in de bus hadden gezeten, kwamen we aan bij een soort van attractiepark. Behalve dat we er erg leuke fotosessies met zn tweeën hebben gehouden, was er niet veel aan. Volgens onze Lonely Planet is de evenaar eigenlijk zelfs een paar honderd meter verderop, maar dat vertellen we aan niemand ;-)
Ik had me helemaal verheugd op het museum waar we met gootsteentjes het effect van de evenaar en magnetisme konden bekijken. Aan de ene kant zou het water met de klok mee weglopen en aan de andere kant zou het water tegen de klok in weglopen. Helaas was er in het hele saaie museum geen enkel gootsteentje te vinden, dus waren we zelf maar erg creatief. We zijn op de zuidkant naar de wc’s gegaan en hebben zelf een proef gedaan. Na 5x kijken waren we het eens welke kant het water nou echt op ging. Op de noordkant ging het wat sneller, maar kwamen we helaas tot de conclusie dat het water dezelfde kant op ging… Weg dus illusie. Maar misschien kan een natuurkundige die dit leest het tegendeel bewijzen, of ons uitleggen hoe het nou zit? Alvast bedankt!

Na Quito gingen we op zondag naar Tena. Op het busstation van Quito zou onze lerares Lucia op ons wachten om met ons de hele week door te gaan brengen in de jungle en ons Spaans te leren. Gelijk toen we haar zagen begon ze in het Spaans en gebruikten we nauwelijks Engels meer.
Ik hoop dat het gaat helpen om mijn Spaans weer een beetje op te halen, ik kan me wel redden en we zijn afgelopen week erg goed overgekomen met het openbaar vervoer, maar toch zou het fijn zijn als ik alles weer wat makkelijker kan vertalen zonder er uren over na te denken. We gaan het zien de aankomende week!

Voor een impressie bij dit lange verhaal, zie de foto’s. Bedankt voor het lezen en tot na de jungle (daar hebben we waarschijnlijk geen bereik)!
Groetjes Erik & Mirthe

  • 09 Februari 2014 - 13:05

    Dagmar:

    Ik zit met smart te wachten :)

  • 09 Februari 2014 - 13:26

    Me Mirthe:

    De fotos staan er, het verhaaltje zal nog even duren... Maar komt nog wel!

  • 09 Februari 2014 - 13:32

    Astrid:

    De foto's zien er iig al goed uit!

  • 09 Februari 2014 - 15:17

    Dagmar:

    Leuke foto's idd!

  • 09 Februari 2014 - 18:38

    Janneke:

    Leuk om zo mee te genieten. Mis je ons al een beetje? Hahaha!!

  • 09 Februari 2014 - 19:54

    Jannie:

    Wat een leuke foto's en ook al sportief bezig geweest. Veel plezier :-)

  • 14 Februari 2014 - 10:56

    Tineke:

    Zo t begin is al weer goed . gr kolkjes

  • 15 Februari 2014 - 10:29

    Astrid:

    Zo dat is idd nog maar de eerste week en al zoveel gedaan. Leuk hoor! We wachten op de verhalen uit de jungle en voor nu al veel plezier op de Galapagos.

  • 15 Februari 2014 - 13:28

    Leonie:

    Om in jou woorden te blijven. Wat gaaf wat jullie allemaal al hebben gedaan.
    Heel veel plezier.

    Groetjes Hans en Leonie

  • 15 Februari 2014 - 13:29

    Bianca:

    Wauw nichie! Ziet er weer gaaf uit! Geniet ervan.

  • 15 Februari 2014 - 14:59

    Sigrid Scholten:

    leuk om alle verhalen en foto's te zien, dat van die waterval apzijlen zag er gaaf uit zeg veel plezier daar nog groetjes Sigrid

  • 15 Februari 2014 - 15:10

    Angelique :

    Dit lijkt me leuker dan een 'les' op vrijdag van 9-10 uur...
    Have fun!

  • 15 Februari 2014 - 21:09

    Rens:

    Super! Leuke foto's en verhaal. Veel plezier en geniet ervan met jullie tweetjes!

    Groetjes erfb

  • 16 Februari 2014 - 16:12

    Dagmar:

    Supercool!! En nu op naar galapagos....
    Xx Dagmar (& Rik)

  • 17 Februari 2014 - 17:41

    Gerrit Kol:

    jouw verslag heeft indruk op mij en RIA GEMAAKT heel mooi geniet nog stoere meid.

  • 19 Februari 2014 - 23:16

    Veldwachter Hans:

    Vanavond jullie eerste verslag gelezen.

    Veel plezier!!

    Veldwachter Hans is groetende

  • 20 Februari 2014 - 13:13

    Nel:

    Geweldig hoor. Wat mooi allemaal. Veel plezier daar. Leuk om te lezen en te zien. Ben benieuwd naar het volgende.

  • 21 Februari 2014 - 11:36

    Riet Faas:

    leuk jullie verslag te lezen .ik heb je eindelijk gevonden( dank aan Bianca)
    geniet en kom gezond weerom

  • 24 Februari 2014 - 09:06

    Karin:

    Hallo wereldreizigers,
    Wat leuk dat jullie ons op deze manier laten meegenieten van al het moois, avontuurlijks en ga zo maar door, dat jullie beleven. Erik ken ik (nog) niet, maar van Mirthe verbaast het canyoning mij totaal niet, lekker stoer.
    Op naar de jungle! Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

me

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 107698

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 21 December 2014

Wereldreis

09 Mei 2011 - 01 September 2011

Een nieuw avontuur...

02 April 2009 - 19 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: